Μυστική σύσκεψη έγινε σήμερα στον Άρειο Πάγο, για την υπόθεση του πολύνεκρου ναυαγίου στα ανοιχτά της Πύλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η σύσκεψη έγινε στο γραφείο του Εισαγγελέα Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου και μετείχαν η Προισταμένη της Εισαγγελίας Εφετών Καλαμάτας Ζωή Σμυρλή, καθώς και ο Αντεισαγγελέας ΑΠ Γιώργος Οικονόμου, στο οποίον ο Ανώτατος Εισαγγελέας έχει αναθέσει την εποπτεία των ερευνών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχουν προκύψει σημαντικά στοιχεία από τη μέχρι τώρα πορεία των ερευνών, γι’ αυτό και η Εισαγγελέας Εφετών κ. Σμυρλή, που προΐσταται της έρευνας, για το ναυάγιο με τους εκατοντάδες νεκρούς, ήρθε εσπευσμένα από την Καλαμάτα στην Αθήνα, για να ενημερώσει δια ζώσης τον Εισαγγελέα Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο και τον Αντεισαγγελέα ΑΠ Γιώργο Οικονόμου, για το αποδεικτικό υλικό, που έχει συγκεντρωθεί, που λόγω της σοβαρότητας και της κρισιμότητας της υπόθεσης θεωρείται «φωτιά».
Δικαστικές πηγές υποστήριζαν ότι, αυτός φέρεται ότι είναι και ο λόγος, για τον οποίο ο κ. Ντογιάκος επέβαλλε απόλυτη τήρηση της μυστικότητας στην έρευνα που είναι σε εξέλιξη για το πολύνεκρο ναυάγιο ανοικτά της Πύλου.
Ο Εισαγγελέας Αρείου Πάγου τις προηγούμενες ημέρες, με εγκύκλιο του, απευθυνόμενος στις αρμόδιες εισαγγελικές και λιμενικές αρχές, υπενθύμισε παλαιότερη εγκύκλιο που είχε αποστείλει το 2015, ως προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών για τον τρόπο διεξαγωγής των ανακριτικών ενεργειών. Με την εγκύκλιο ζητείται η πιστή εφαρμογή της μυστικότητας της έρευνας, από όλους εκείνους οι οποίοι εμπλέκονται σε αυτήν, ανάμεσα τους εισαγγελικοί λειτουργοί αλλά και λιμενικοί που λαμβάνουν καταθέσεις αλλά και συλλέγουν στοιχεία.
Και ο Guardian διαψεύδει το Λιμενικό
Εν τω μεταξύ, η τραγωδία με το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου συνεχίζει να αποτελεί καίριο θέμα σχολιασμού στα διεθνή ΜΜΕ. Το δημοσίευμα του BBC που αναφέρει ότι το μοιραίο αλιευτικό δεν είχε μετακινηθεί για αρκετές ώρες πριν ανατραπεί, στηρίζει με παρόμοια μέθοδο παρακολούθησης νέα ανάλυση του Guardian. Από την πλευρά του, το Λιμενικό σώμα απαντά ότι το πλοίο διένυσε περίπου 30 ναυτικά μίλια αφού εντοπίστηκε.
Υπενθυμίζεται, ότι το ναυάγιο που σημειώθηκε την Τετάρτη (14/6) έχει στοιχήσει τη ζωή σε τουλάχιστον 80 άτομα. Οι αρχές ανέφεραν ότι 104 άνθρωποι διασώθηκαν, ενώ η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συνεχίζεται. Μια αρχική αστυνομική έρευνα στο Πακιστάν, από όπου κατάγονταν μερικοί από τους επιβαίνοντες, ανέφερε ότι επέβαιναν 750 έως 800 άτομα.
Στοιχεία από τη ναυτική υπηρεσία πληροφοριών MariTrace που αναλύθηκαν από τον Guardian, υποδηλώνουν ότι δύο πλοία στέκονταν δίπλα ή έκαναν κύκλους γύρω από το ακίνητο σκάφος για μια περίοδο αρκετών ωρών, κατά τη διάρκεια της οποίας η ακτοφυλακή ανέφερε ότι το σκάφος ταξίδευε προς την Ιταλία.
Η υπηρεσία ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ εκτιμά ότι μέχρι και 500 άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούνται, καθιστώντας το δυνητικά το δεύτερο πιο θανατηφόρο ναυάγιο προσφύγων και μεταναστών μετά από εκείνο του Απριλίου του 2015, στη διαδρομή Λιβύης – Ιταλίας όπου σκοτώθηκαν έως και 1.100 άνθρωποι.
Ο ΟΗΕ ζήτησε να διεξαχθεί έρευνα
Ο ΟΗΕ ζήτησε να διεξαχθεί έρευνα για τον χειρισμό της τραγωδίας από την Ελλάδα εν μέσω ισχυρισμών ότι η ακτοφυλακή έπρεπε να είχε παρέμβει νωρίτερα για να την αποτρέψει. Οι ελληνικές αρχές απέρριψαν ισχυρισμούς ότι το σκάφος βυθίστηκε μετά από προσπάθεια ρυμούλκησής του.
Αξιωματούχοι και υπουργοί της ακτοφυλακής επέμειναν ότι δεν θα μπορούσαν να παρέμβουν νωρίτερα για να σώσουν το πλοίο. Δεν κατέστη δυνατή μια πλήρους κλίμακας προσπάθεια διάσωσης, είπαν, επειδή οι άνθρωποι στο σκάφος δεν κινδύνευαν και αρνήθηκαν επανειλημμένα τη βοήθεια. Οποιαδήποτε βίαιη επέμβαση θα μπορούσε να έχει προκαλέσει την ανατροπή του υπερβολικά υπερφορτωμένου σκάφους, όπως σημείωσαν.
Η ακτοφυλακή δήλωσε επίσης ότι η τράτα κινούνταν σταθερά προς την Ιταλία μέχρι λίγα λεπτά πριν βυθιστεί. Ωστόσο, ακτιβιστές υποστήριξαν ότι όσοι επέβαιναν στο πλοίο κινδύνευαν σαφώς και έκαναν συχνές εκκλήσεις για βοήθεια περισσότερες από 15 ώρες πριν το σκάφος βυθιστεί, συνεχίζει το δημοσίευμα του Guardian.
Οι εμπειρογνώμονες του διεθνούς ναυτικού δικαίου είπαν από την πλευρά τους ότι οι συνθήκες έδειχναν ξεκάθαρα ότι το αλιευτικό κινδύνευε και θα έπρεπε να είχαν οδηγήσει σε άμεση επιχείρηση διάσωσης, ανεξάρτητα από το τι μπορεί να είπαν οι επιβαίνοντες.
Η ανάλυση του Guardian τεκμηριώνει την αναφορά του BBC που βασίζεται σε δεδομένα παρακολούθησης, τα οποία παρέχονται από μια άλλη πλατφόρμα θαλάσσιων αναλυτικών στοιχείων, τη MarineTraffic, η οποία δείχνει επίσης ότι το «δουλεμπορικό» ήταν ακίνητο και σαφώς δεν προχωρούσε προς την Ιταλία για έως και επτά ώρες.
Χορηγούμενο