Τι είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη;
Σύμφωνα με τη Dr. Melanie McNally, κλινική ψυχολόγο και συγγραφέα του βιβλίου «The Emotionally Intelligent Teen», η συναισθηματική νοημοσύνη αναφέρεται στην ικανότητα ενός ατόμου να έχει επίγνωση και κατανόηση της εσωτερικής του κατάστασης (σκέψεις, συναισθήματα, σωματικές αισθήσεις). Να αυτορυθμίζεται όταν είναι αναστατωμένο ή εκνευρισμένο, και να αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων.
Η ψυχολόγος Dr. Emma Seppälä, η οποία διδάσκει συναισθηματική νοημοσύνη στο Yale School of Management και είναι συγγραφέας του βιβλίου «SOVEREIGN: Reclaim Your Freedom, Energy & Power in a Time of Distraction, Uncertainty and Chaos», προσθέτει ένα ακόμη χαρακτηριστικό: τη σύνδεση. Ορίζει τη σύνδεση ως την ικανότητα να επικοινωνεί κανείς με τους άλλους με επιτυχία. Επιτρέποντας σε όλους να νιώθουν ότι τους βλέπουν, τους ακούν, τους εκτιμούν και τους αναγνωρίζουν.
«Η συναισθηματική νοημοσύνη ξεκινά από το σπίτι», λέει η Dr. McNally. «Τα παιδιά τη μαθαίνουν από τους γονείς τους, επομένως όταν έχουν γονείς που αποτελούν πρότυπα υγιούς αυτογνωσίας, καλών δεξιοτήτων αυτορρύθμισης και έχουν ισχυρές διαπροσωπικές δεξιότητες, είναι πιθανό να εξελιχθούν σε ενήλικες με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη.»
Φράσεις που δείχνουν υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη
Μία φράση που ξεκινά με το «Νιώθω…»
Η Dr. McNally υπογραμμίζει ότι δηλώσεις που ξεκινούν με «Νιώθω…», οι οποίες περιλαμβάνουν την αναφορά του συναισθήματος, του λόγου πίσω από αυτό και της ανάγκης που προκύπτει, αποτελούν δείγμα συναισθηματικής νοημοσύνης. Για παράδειγμα:
«Νιώθω απογοητευμένος γιατί δεν ολοκληρώσαμε το έργο. Μπορούμε να το συζητήσουμε για να βρούμε λύση;»
Αυτή η φράση δείχνει την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει και να εκφράζει τα συναισθήματά του, καθώς και να αναζητά λύση.
Μία φράση που ξεκινά με το «Θέλω…»
Σύμφωνα με την Dr. Seppälä, οι φράσεις που αρχίζουν με «Θέλω…» είναι συχνά ενδείξεις συναισθηματικής νοημοσύνης. Εκφράζουν την επιθυμία και την ανάγκη του ατόμου, δείχνοντας την ικανότητά του να συντονίζεται με τον εαυτό του και να διεκδικεί τις επιθυμίες του. Για παράδειγμα:
«Θέλω να μιλήσουμε για το πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας.»
Αυτή η φράση υποδεικνύει την κατανόηση των προσωπικών επιθυμιών. Και την προθυμία για βελτίωση της κατάστασης.
Ο Dr. Sultanoff σημειώνει ότι αυτή η φράση, όταν εκφράζεται με γνήσιο ενδιαφέρον, αποκαλύπτει συναισθηματική νοημοσύνη. Δείχνει περιέργεια και ενδιαφέρον για την κατάσταση του άλλου. Για παράδειγμα:
«Γεια σου— Πώς είσαι σήμερα;»
Η φράση αυτή αποκαλύπτει ότι το άτομο ενδιαφέρεται ειλικρινά για την ευημερία των άλλων. Κάτι που αποτελεί χαρακτηριστικό της συναισθηματικής ευφυΐας.
Αυτές οι φράσεις αναδεικνύουν την ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, καθώς και να δείχνει ειλικρινές ενδιαφέρον για τους άλλους.
Χορηγούμενο