Αττική Οδός: Ο νέος ιδιοκτήτης, το «χρυσό» deal και οι αλλαγές
Αττική Οδός Ο νέος ιδιοκτήτης το χρυσό deal και οι αλλαγές για τους χρήστες και στις συμβάσεις
Αττική Οδός: Ο νέος ιδιοκτήτης, το «χρυσό» deal και οι αλλαγές… Μια σημαντική εξέλιξη σημειώνεται στον τομέα των μεγάλων υποδομών στην Ελλάδα, καθώς εντός της εβδομάδας θα υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης για την Αττική Οδό μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ . Η συμφωνία αυτή, η οποία αφορά τη λειτουργία και τη διαχείριση του μεγάλου αυτοκινητόδρομου, σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κύκλου για τον σημαντικό αυτόν οδικό άξονα που αποτελεί βασικό κόμβο μετακινήσεων στην Αττική.
Χρονοδιάγραμμα και Οικονομικό Κλείσιμο
Η σύμβαση προβλέπει πεντάμηνη περίοδο για την ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος, κατά την οποία θα διευθετηθούν όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες. Το συνολικό τίμημα, ύψος 3,27 δισ. ευρώ , θα καταβληθεί έως τις 12 Φεβρουαρίου 2025 , ενεργοποιώντας την παραχώρηση.
Η πεντάμηνη αυτή περίοδος θεωρείται απαραίτητη για την επίλυση θεμάτων που αφορούν την υποδομή, τις ρυθμίσεις λειτουργίας και τις νομικές ρυθμίσεις. Παρόμοια διαδικασία ακολουθήθηκε και με τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπου το αρχικό χρονοδιάγραμμα επεκτάθηκε λόγω εκκρεμοτήτων.
Αττική Οδός: Ο νέος ιδιοκτήτης, το «χρυσό» deal και οι αλλαγές – Ενδιάμεση Διαχείριση και Μεταβατική Περίοδος
Με τη λήξη της προηγούμενης σύμβασης, το Δημόσιο θα αναλάβει προσωρινά τη διαχείριση της Αττικής Οδού. Για τη μεταβατική περίοδο, η υφιστάμενη κοινοπραξία (Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ) πρέπει να παραμείνει η υπεύθυνη για τη λειτουργία, διασφαλίζοντας την αδιάλειπτη εξυπηρέτηση των χρηστών του δρόμου.
Το Υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι το κενό λειτουργίας δεν θα τους ξεπεράσει 4-5 μήνες , διάστημα που θα καλυφθεί με ενδιάμεση συμφωνία. Στόχος είναι η ομαλή μετάβαση από τη μία σύμβαση παραχώρησης στην επόμενη, χωρίς προβλήματα στην καθημερινή χρήση του αυτοκινητόδρομου.
«Βόμβα»: Πωλήθηκε το Open; Εφοπλιστής ο νέος ιδιοκτήτης
Αλλαγές στη Σύμβαση της Εγνατίας Οδού και Παράλληλες Διαδικασίες
Παράλληλα με την Αττική Οδό, η κυβέρνηση προχωρά σε ενέργειες για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού , ενός άλλου σημαντικού έργου υποδομής. Η συγκεκριμένη σύμβαση αντιμετωπίζει ακόμη εκκρεμότητες, όπως η πιστοποίηση σηράγγων και γεφυρών, καθώς και η ρύθμιση θεμάτων με τις δωρεάν διευκρινίσεις τοπικών μετακινήσεων.
Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει ολοκληρωθεί σχεδόν το σύνολο των απαραίτητων υποδομών, με την εγκατάσταση 38 μετωπικών και 18 πλευρικών σταθμών διοδίων. Ωστόσο, η απόφαση να μην κατασκευαστούν συγκεκριμένοι πλευρικοί σταθμοί στα Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο ενδέχεται να προκαλέσουν αιτήματα αποζημίωσης από το νέο παραχωρησιούχο.
Μειώσεις Τιμών και Ευνοϊκές Ρυθμίσεις για τους Χρήστες
Μια από τις μεγαλύτερες καινοτομίες της νέας σύμβασης αφορά τη μείωση των τιμών των διοδίων στην Αττική Οδό. Από τον Οκτώβριο του 2024 , τα διόδια για Ι.Χ. μειώθηκαν από 2,80 ευρώ σε 2,50 ευρώ . Επιπλέον, θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά η δωρεάν διέλευση για πολίτες με αναπηρία (ΑμεΑ), κάτι που ενισχύει την κοινωνική διάσταση του έργου.
Τα νέα συνδρομητικά προγράμματα, όπως το Bonus , το Friendly , και το Business , προσφέρουν πρόσθετες εκπτώσεις και δωρεάν διελεύσεις, καθιστώντας τη χρήση του αυτοκινητόδρομου πιο οικονομική για τους τακτικούς χρήστες. Οι κάτοχοι συσκευές e-PASS μπορούν να συνεχίσουν τη χρήση τους, ενώ τα υφιστάμενα υπόλοιπα των λογαριασμών θα μεταφερθούν αυτόματα.
Οικονομικές Υποχρεώσεις και Επενδύσεις
Η νέα σύμβαση προβλέπει ότι ο παραχωρησιούχος θα αποδίδει 7,5% των ετησίων εσόδων στο ΤΑΙΠΕΔ, ενισχύοντας τα δημόσια έσοδα. Παράλληλα, δεσμεύεται για την υλοποίηση επενδύσεων ύψους 380 εκατ. ευρώ που αφορά την αναβάθμιση του οδικού άξονα, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη βελτίωση της λειτουργικότητας του δρόμου.
Επόμενα Βήματα και Προοπτικές
Η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή και η ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος θα ολοκληρωθούν τα τελευταία βήματα πριν την επίσημη έναρξη της νέας παραμονής. Οι προβλεπόμενες αναβαθμίσεις και οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους χρήστες μπορούν να αναδείξουν την Αττική Οδό σε πρότυπα διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μαζί με την Egis Projects αναλαμβάνουν την ευθύνη να έχουν το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρει η Αττική Οδός, ενώ η μείωση των τιμών και οι κοινωνικές δυνατότητες θα διατηρήσουν τη φήμη του δρόμου ως πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης και προστασίας.
Χορηγούμενο