Black Friday: Η ανατριχιαστική ιστορία της μέρας που έγινε θεσμός και οι μαύρες σελίδες
Black Friday: Η ανατριχιαστική ιστορία της μέρας που έγινε θεσμός… Η Black Friday, γνωστή ως η κορυφαία ημέρα εκπτώσεων και καταναλωτικής φρενίτιδας, έχει μια ιστορία που ξεπερνά πολύ τις απλές εμπορικές προσφορές. Η εξέλιξή της, από μια ημέρα καταναλωτικής κίνησης σε παγκόσμιο φαινόμενο, κρύβει οικονομικά δράματα, κοινωνικές αλλαγές και επιχειρηματική καινοτομία.
Η πρώτη «Μαύρη Παρασκευή» στην ιστορία
Ο όρος “Black Friday” πρωτοχρησιμοποιήθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου 1869, για να περιγράψει μια σοβαρή χρηματοπιστωτική κρίση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι επενδυτές James Fisk και Jay Gould, επιδιώκοντας τεράστια κέρδη, προσπάθησαν να χειραγωγήσουν την αγορά χρυσού. Αγοράζοντας τεράστιες ποσότητες χρυσού, ανέβασαν τις τιμές στα ύψη. Όταν η κυβέρνηση αντέδρασε, διαθέτοντας μεγάλες ποσότητες χρυσού στην αγορά, οι τιμές κατέρρευσαν, προκαλώντας χάος στο χρηματιστήριο. Χιλιάδες επενδυτές καταστράφηκαν, αλλά οι Fisk και ο Gould κατάφεραν να βγουν κερδισμένοι, επενδύοντας τα κέρδη τους σε σιδηροδρομικές γραμμές.
Ημέρα των Ευχαριστιών και Black Friday
Η σύνδεση της Black Friday με την καταναλωτική κουλτούρα έγιναν δεκαετίες αργότερα. Το 1939, ο πρόεδρος Franklin D. Roosevelt, ύστερα από πιέσεις των εμπόρων, μετέφερε την Ημέρα των Ευχαρισίων στην τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου για να επεκταθεί η εορταστική περίοδος αγορών. Από τότε, η επόμενη ημέρα καθιερώθηκε ως η αρχή της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου, με καταστήματα να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις.
Η Black Friday ως «μαύρη» μέρα για την αστυνομία
Στη δεκαετία του 1950, ο όρος «Black Friday» υιοθετήθηκε από την αστυνομία της Φιλαδέλφειας για να περιγράψει τη χαοτική κατάσταση που επικράτησε την επομένη της Ημέρας των Ευχαρισίων. Τεράστιοι όγκοι καταναλωτών κατέκλυζαν τα καταστήματα, ενώ αυξάνονταν τα περιστατικά κλοπών, δημιουργώντας έναν εφιάλτη για τις αρχές.
Τα «μαύρα» λογιστικά βιβλία των εμπόρων
Εκείνη την περίοδο, τα λογιστικά βιβλία των εμπόρων κατέγραφαν τις ζημιές με κόκκινο και τα κέρδη με μαύρο. Η ημέρα αυτή ήταν σημαντική γιατί τα έσοδα των καταστημάτων ξεπερνούσαν τις ζημιές της χρονιάς, σηματοδοτώντας τη μετάβαση από το κόκκινο στο μαύρο. Παρά κάποιες προσπάθειες να μετονομαστεί η Black Friday σε «Big Friday», ο όρος διατηρήθηκε και καθιερώθηκε τη δεκαετία του 1960.
Η παγκόσμια εξάπλωση και η Cyber Monday
Μέχρι τη δεκαετία του 1980, η Black Friday είχε αποκτήσει θετική χροιά ως ημέρα που ενίσχυε τις πωλήσεις των καταστημάτων. Η παγκόσμια εξάπλωσή της έγινε κυρίως μέσω της παγκοσμιοποίησης και της διείσδυσης του διαδικτύου. Στον ψηφιακό κόσμο, η Black Friday συνοδεύτηκε από την Cyber Monday, η οποία εμφανίστηκε το 2005 για να ενισχύσει τις ηλεκτρονικές αγορές. Σήμερα, η Cyber Monday είναι ένα από τα μεγαλύτερα ηλεκτρονικά γεγονότα, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα δισεκατομμύρια δολάρια. Ενδεικτικά, το 2021 οι πωλήσεις έφτασαν τα 10,7 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το 2022 αυξήθηκαν στα 11,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Δείτε επίσης – Η άγνωστη ιστορία του χριστουγεννιάτικου δέντρου
Η εξέλιξη της Black Friday
Η Black Friday δεν είναι πλέον μόνο μια ημέρα προσφορών. Έχει εξελιχθεί σε μια ολόκληρη εβδομάδα εκπτώσεων, ενώ πολλές εταιρείες επιμηκύνουν την περίοδο των προσφορών τους καθ’ όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου. Ο ψηφιακός κόσμος έχει αναδείξει την online Black Friday βασικό εργαλείο πωλήσεων, ενώ ως επωφελούνται οι προσφορές χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν στην ουρά.
Η Black Friday, λοιπόν, είναι μια υπενθύμιση ότι η καταναλωτική μας κουλτούρα επηρεάζεται από την ιστορία, την τεχνολογία και τις επιχειρηματικές στρατηγικές. Από το χάος της Φιλαδέλφειας μέχρι τον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο, η… Black Friday συνεχίζει να εξελίσσεται, καθρεφτίζοντας τις αλλαγές της εποχής μας.
Χορηγούμενο