Οι σημερινές Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΓΕΛ, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, επεφύλασσαν ένα απρόσμενο. Αλλά ταυτόχρονα οικείο θέμα: τη δημιουργικότητα. Αν και δεν ήταν στις προβλέψεις, οι μαθητές μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις προσωπικές τους εμπειρίες. Όπως επεσήμανε η φιλόλογος Ελευθερία Πολίτη.
Η κ. Πολίτη χαρακτήρισε το θέμα ως “δημιουργικό και ανατρεπτικό”. Αλλά και “ανοικτό”, επιτρέποντας στους υποψηφίους να το προσεγγίσουν εύκολα, καθώς άγγιζε την καθημερινότητά τους. Τα κείμενα ήταν πρόσφατα και κατανοητά, ενώ οι ερωτήσεις στα θέματα Α, Β και Γ διατήρησαν το γνώριμο ύφος προηγούμενων ετών, διευκολύνοντας τους μαθητές λόγω της εξοικείωσής τους.
Στην έκθεση, οι απαιτήσεις ήταν προσιτές. Καθώς οι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να αντλήσουν ιδέες τόσο από τα δοθέντα κείμενα (αποσπάσματα από Αντώνη Λενακάκη, Κέλλυ Φαναριώτη και Γιώργο Ιωάννου) όσο και από τις προσωπικές τους βιώσεις. Συγκεκριμένα, κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο 350-400 λέξεων για το προσωπικό τους ιστολόγιο, αναλύοντας γιατί το σύγχρονο σχολείο πρέπει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα. Και πώς οι ίδιοι την εκφράζουν στην προσωπική τους ζωή.
Ίσως πιο απαιτητικό για κάποιους:
Αν κάποιος μαθητής δεν έχει αναπτύξει κριτική σκέψη ή δεν έχει επαρκές λεξιλόγιο, μπορεί να δυσκολευτεί να αναπτύξει πλήρως τις ιδέες του.
Χρειάζεται καλή οργάνωση σκέψης για να μην γίνει το κείμενο απλώς περιγραφικό
Είναι ένα ποιοτικό και δίκαιο θέμα, που επιτρέπει στους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους να ξεχωρίσουν. Προωθεί τον στοχασμό, χωρίς να εγκλωβίζει τους μαθητές σε “στερεότυπες” απαντήσεις.
Χορηγούμενο