Ένας νέος δικαστικός κύκλος ανοίγει στις ΗΠΑ, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία των ισχυρισμών «χωρίς συντηρητικά» στην αγορά των καλλυντικών. Στο επίκεντρο βρίσκεται η γνωστή σειρά προϊόντων Avène, με τις εταιρείες Pierre Fabre USA Inc. και Pierre Fabre Dermo-Cosmetique USA Inc. να αντιμετωπίζουν ομαδική αγωγή (class action) για παραπλανητική διαφήμιση.
Το «αγκάθι» του κιτρικού οξέος
Η αγωγή, που κατατέθηκε στις 8 Δεκεμβρίου σε ομοσπονδιακό δικαστήριο της Καλιφόρνιας, βασίζεται σε ένα συγκεκριμένο επιχείρημα: ενώ τα προϊόντα Avène προωθούνται με την ένδειξη «0% preservative» (0% συντηρητικά), η σύστασή τους περιέχει κιτρικό οξύ.
-
Η θέση της ενάγουσας: Η Ivy-Karina Vales υποστηρίζει ότι το κιτρικό οξύ λειτουργεί ως συντηρητικό στη βιομηχανία καλλυντικών, καθιστώντας τον ισχυρισμό της εταιρείας ψευδή.
-
Οικονομική ζημία: Η αγωγή αναφέρει ότι οι καταναλωτές παραπλανήθηκαν και πλήρωσαν υψηλότερο τίμημα (premium price) για προϊόντα που θεωρούσαν «αγνά», ενώ στην πραγματικότητα περιείχαν ουσίες που ήθελαν να αποφύγουν.
Τι ζητούν οι καταναλωτές
Η πλευρά των καταναλωτών δεν περιορίζεται μόνο στην ηθική δικαίωση, αλλά διεκδικεί:
-
Χρηματική αποζημίωση για το επιπλέον ποσό που κατέβαλαν οι αγοραστές λόγω των παραπλανητικών ισχυρισμών.
-
Ασφαλιστικά μέτρα που θα υποχρεώσουν την εταιρεία να αλλάξει άμεσα την καμπάνια προώθησης και τις συσκευασίες των προϊόντων της.
Ένα ευρύτερο κύμα αμφισβήτησης
Η περίπτωση της Avène δεν είναι μεμονωμένη. Το 2025 καταγράφεται ένα έντονο κύμα αγωγών στις ΗΠΑ που στοχεύουν προϊόντα καθημερινής χρήσης και τρόφιμα τα οποία αυτοαποκαλούνται «φυσικά» ή «χωρίς συντηρητικά», ενώ περιέχουν κιτρικό οξύ ή παρεμφερείς ουσίες.
Σημαντικό: Οι αρχές ελέγχου εστιάζουν πλέον στη διαφορά μεταξύ της «τεχνικής» λειτουργίας ενός συστατικού και της «αντίληψης» που δημιουργείται στον καταναλωτή μέσω του μάρκετινγκ.
Πρόσφατα «χτυπήματα» για το brand
Η αγωγή αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από προκλήσεις που αντιμετώπισε η Pierre Fabre το τελευταίο διάστημα:
-
Ανακλήσεις: Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε εθελοντική ανάκληση παρτίδας λοσιόν καθαρισμού στη Γαλλία λόγω μικροβιακής επιμόλυνσης (αν και διευκρινίστηκε ότι η ελληνική αγορά δεν επηρεάστηκε).
-
Αμφισβήτηση αποτελεσματικότητας: Γαλλικά καταναλωτικά περιοδικά μέσα στο 2025 δημοσίευσαν έρευνες που δείχνουν αποκλίσεις ανάμεσα στις υποσχέσεις των αντιρυτιδικών κρεμών της Avène και στα πραγματικά αποτελέσματα στο δέρμα.
Η σημασία για την αγορά
Η εξέλιξη της υπόθεσης Vales v. Pierre Fabre USA Inc. αναμένεται να αποτελέσει «πυξίδα» για το πώς θα αναγράφονται στο εξής τα συστατικά στα καλλυντικά. Η διαφάνεια στην ετικέτα παύει να είναι προαιρετική και γίνεται νομική επιταγή, καθώς οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ενημερωμένοι και διεκδικητικοί.
Χορηγούμενο

