ΔΩΜΑΤΙΟ ΠΑΝΙΚΟΥ

Πως οι Έλληνες εφοπλιστές έγιναν ‘πρωταθλητές’ στην εξαγωγή του ρωσικού πετρελαίου;

Οι κυρώσεις, τα κέρδη και το μερίδιο της αγοράς

Χορηγούμενο

Ο στόλος δεξαμενόπλοιων που εμπλέκεται στο ρωσικό εμπόριο μετά τις κυρώσεις, είναι κυρίως Ελληνόκτητος και αποτελείται στην πλειοψηφία του από παλαιότερα δεξαμενόπλοια aframax και MR, σύμφωνα με τη Vortexa, μια εταιρεία ανάλυσης δεδομένων.

Το μέγεθος του Ελληνόκτητου στόλου, μετά τις απαγορεύσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι σχεδόν 2,5 φορές μεγαλύτερο από τον επόμενο στόλο, τον ρωσικό.

Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς που απολαμβάνουν οι Έλληνες από αυτό το επικερδές εμπόριο μειώνεται. Τα στοιχεία της Vortexa δείχνουν ότι οι Ελληνικοί φορείς εκμετάλλευσης είχαν μερίδιο αγοράς 40% του ρωσικού αργού που εξήλθε από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας πέρυσι. Μερίδιο που τώρα έχει πέσει στο 33%, με την άνοδο των στόλων τάνκερ που ελέγχονται από την Ινδία και τα ΗΑΕ.

Χορηγούμενο

Απόλυτοι κυρίαρχοι

Στις καθαρές συναλλαγές δεξαμενόπλοιων από τη Ρωσία, οι Έλληνες είναι απόλυτοι κυρίαρχοι. Ο Ελληνικός στόλος που κινεί το ρωσικό CPP (Clean Petroleum Products) είναι περίπου τέσσερις φορές μεγαλύτερος από τον επόμενο μεγαλύτερο στόλο, σύμφωνα με τη Vortexa.

«Σχεδόν το 20% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων aframax και suezmax, εμπλέκεται τώρα στο ρωσικό εμπόριο αργού και υπολειπόμενου μαζούτ και στρέφεται όλο και περισσότερο προς τη λειτουργία αποκλειστικά του ρωσικού εμπορίου», ανέφερε μια πρόσφατη έκθεση της Vortexa.

Παρόμοια συμπεριφορά παρατηρείται στο τμήμα καθαρών δεξαμενόπλοιων, ιδιαίτερα στα δεξαμενόπλοια MR, τα οποία κατά συνέπεια μείωσαν το μέγεθος του στόλου βασικών δεξαμενόπλοιων και πρόσθεσαν μεγαλύτερη αστάθεια στους ναύλους τις τελευταίες εβδομάδες.

Χορηγούμενο

Έχοντας αυξηθεί σταθερά από την αρχή του 2022… Οι τιμές για τα μεταχειρισμένα MR βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2008, σύμφωνα με το VesselsValue.

Ο όγκος των πωλήσεων MR έχει σταθεροποιηθεί. Σημειώνοντας, μάλιστα, αύξηση 39% από έτος σε έτος, με 79 πωλήσεις να έχουν αναφερθεί μέχρι στιγμής φέτος. Η μέση ηλικία των πλοίων που πωλήθηκαν το 2023 μέχρι σήμερα, είναι 14 έτη.

Τα δεδομένα, επίσης, από την εταιρεία Gibsons δείχνουν… Ότι ένας αυξανόμενος αριθμός δυτικών παικτών φαίνεται να αποκτά «αυτοπεποίθηση» για την ανύψωση ρωσικών φορτίων.

Οι ρωσικές εξαγωγές

Οι ρωσικές εξαγωγές αργού παρέμειναν μέχρι στιγμής εύρωστες. Ο όγκος των αποστολών ήταν 5,33 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Μάρτιο. Που είναι κατά μέσο όρο λίγο πάνω από 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα… Μέχρι στιγμής το 2023 έναντι 4,6 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το 2022.

Χορηγούμενο

Η Gibsons υποστήριξε μάλιστα στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή της… Ότι το ανώτατο όριο τιμών στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου ήταν μέχρι στιγμής επιτυχές στη μείωση των εξαγωγικών εσόδων της Ρωσίας. Διασφαλίζοντας μάλιστα τη ροή των βαρελιών.

Ωστόσο, στο μέλλον, η Gibsons προειδοποίησε ότι αυτή η επιτυχία θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο… Εάν οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να συμμετάσχουν βιώσιμα στο ρωσικό εμπόριο. Διατηρώντας μάλιστα τη συμμόρφωση με το ανώτατο όριο τιμών.


Χορηγούμενο

Χορηγούμενο
Χορηγούμενο

Συντακτική Ομάδα

Η συντακτική ομάδα του panictimes.gr απαρτίζεται από έμπειρους δημοσιογράφους και συντάκτες με πολυετή εμπειρία στον χώρο της ενημέρωσης. Διαβάστε πρώτοι αποκλειστικά ρεπορτάζ με έγκυρη, αξιόπιστη και άμεση ενημέρωση, καλύπτοντας ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.
Χορηγούμενο
Back to top button