Στην ψηφιακή εποχή, και ειδικά με την εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης, το smartphone έχει μετατραπεί σε μια επικίνδυνη ζώνη για τους χρήστες. Γεμάτη παγίδες όπως email, μηνύματα και κλήσεις.
Η μάχη ενάντια στις ενοχλητικές και συχνά δόλιες πρακτικές στο διαδίκτυο είναι συνεχής, από δελεαστικές προσφορές μέσω SMS μέχρι επίμονες ανεπιθύμητες κλήσεις. Οι απατεώνες χρησιμοποιούν διαρκώς εξελιγμένες μεθόδους. Όπως το spoofing, το phishing, το wangiri και το smishing. Ενώ οι ενοχλητικές κλήσεις για ψεύτικες προσλήψεις έχουν γίνει καθημερινότητα. Επιπλέον, βομβαρδιζόμαστε με γρήγορες τηλεφωνικές κλήσεις, ηχογραφημένα μηνύματα, SMS, email και μηνύματα σε εφαρμογές.
Μια από τις πιο διαδεδομένες κυβερνοεπιθέσεις είναι το spoofing. Όπου ο εισβολέας προσποιείται μια αξιόπιστη οντότητα για να εκμεταλλευτεί την εμπιστοσύνη του χρήστη. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται σε απάτες μέσω email. Όπου δημιουργούνται ψεύτικα μηνύματα που μοιάζουν αυθεντικά και περιέχουν κακόβουλους συνδέσμους, αλλά και σε τηλεφωνικές απάτες μέσω πλαστογράφησης αναγνώρισης κλήσης (CLI). Όπου ο καλούντας εμφανίζει έναν ψεύτικο, οικείο αριθμό για να αποσπάσει προσωπικά δεδομένα ή να πουλήσει προϊόντα.
Η πολυπλοκότητα των επιθέσεων φτάνει μέχρι την κλωνοποίηση ολόκληρων ιστοσελίδων, παραπλανώντας τους χρήστες να εισάγουν ευαίσθητα δεδομένα. Για να προστατευτεί ο χρήστης, απαιτείται μεγάλη προσοχή, καθώς οι πλαστογράφοι, αν και καλοί μιμητές, δεν είναι τέλειοι. Μικρές αλλαγές σε email ή συνδέσμους, καθώς και η επαλήθευση των αιτημάτων για προσωπικά δεδομένα, είναι κλειδιά για την άμυνα.
Απατεώνες προσπαθούν να προκαλέσουν φόβο ή ανησυχία στους χρήστες
Μια ειδική μορφή spoofing είναι το phishing, όπου οι απατεώνες προσπαθούν να προκαλέσουν φόβο ή ανησυχία στους χρήστες για να τους ωθήσουν σε παρορμητικές ενέργειες, όπως η αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων ή η μεταφορά χρημάτων. Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές, όπως το spear phishing που στοχεύει συγκεκριμένες ομάδες και το whaling που στοχεύει υψηλόβαθμα στελέχη. Άλλες απάτες περιλαμβάνουν το smishing μέσω SMS και το vishing μέσω ηχογραφημένων τηλεφωνικών κλήσεων.
Για την προστασία, συνιστάται η υπομονή και η προσοχή, ο έλεγχος των συνδέσμων πριν το κλικ και η μη κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων μέσω τηλεφώνου.
wangiri
Μια άλλη απάτη είναι το wangiri, όπου ξένοι αριθμοί καλούν και κλείνουν αμέσως, με σκοπό να ωθήσουν τον χρήστη να καλέσει πίσω έναν ακριβό αριθμό ή να ενεργοποιήσει ακριβές υπηρεσίες. Για την αντιμετώπιση, η απλή μπλοκάρισμα αριθμών δεν είναι πάντα αποτελεσματική, και η χρήση εξειδικευμένων εφαρμογών μπορεί να βοηθήσει.
Τέλος, η «απάτη με βιογραφικά» χρησιμοποιεί ψεύτικες προσφορές εργασίας μέσω τηλεφωνικών κλήσεων και μηνυμάτων. Οδηγώντας τους χρήστες σε δόλιους συνδέσμους ή πλατφόρμες για κλοπή δεδομένων ή χρημάτων.
Ακόμη και στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, υπάρχουν αθέμιτες πρακτικές. Όπως τα «winback SMS» με επιθετικές προσφορές που δημιουργούν διακρίσεις μεταξύ των καταναλωτών και συχνά στέλνονται χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Επιπλέον, κρυφά κόστη ενεργοποίησης και χρεώσεις σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης είναι συνηθισμένα.
Συνολικά, στον ψηφιακό κόσμο, η επαγρύπνηση και ο διπλός έλεγχος είναι τα καλύτερα όπλα ενάντια στις απάτες που εκμεταλλεύονται την βιασύνη και την άκριτη εμπιστοσύνης μας.
Χορηγούμενο