EΛΛΑΔΑ

Πτώση Phantom: Τι δείχνει το μαύρο κουτί του μαχητικού; Το σπαρακτικό μήνυμα της μητέρας του Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα

Ο τραγικός επίλογος του δυστυχήματος με την συντριβή του Phantom της Πολεμικής Αεροπορίας, νότια της Ανδραβίδας γράφτηκε σήμερα, Τετάρτη με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και την επιβεβαίωση του θανάτου και του κυβερνήτη του μαχητικού αεροσκάφους, Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών. Είχε προηγηθεί την Δευτέρατο μεσημέρι ανακοίνωση του ΓΕΑ η οποία γνωστοποιούσε και τον θάνατο του Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών.

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ

«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του».

Οι έρευνες και τα αίτια της τραγωδίας

Η επιχείρηση για τον εντοπισμό του Ευστάθιου Τσιτλακίδη υποστηρίζονταν από τρία ελικόπτερα, πλωτά σκάφη, άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων, αλλά και ένα υποβρύχιο drone με δυνατότητα έρευνας σε βάθος έως και 100 μέτρων.

Πλέον η προσοχή στρέφεται στα αίτια και τις συνθήκες τους δυστυχήματος που οδήγησε στον θάνατο των δύο παλικαριών.

Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, συμμετείχαν σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας» και πετούσαν δίχως πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.

Τα τελευταία δευτερόπλεπτα

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα.

Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας.

Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν. Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.

Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές είπαν από τις 11:30 το πρωί της Δευτέρας ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Φάντομ πριν την συντριβή.

Συνεχίζονται οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής

Παράλληλα μετά την επιβεβαίωση του θανάτου των δύο πιλότων συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής. Και για να εντοπιστούν περαιτέρω συντρίμμια του μαχητικού. Στη «μάχη» ρίχνεται από το Πολεμικό Ναυτικό και το υδρογραφικό – ωκεανογραφικό πλοίο «Ναυτίλος». Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι το τέλος της εβδομάδας, το υδρογραφικό – ωκεανογραφικό πλοίο θα είναι έτοιμο να πλεύσει ανοιχτά του Κατάκολου, καθώς για την ώρα, παρουσιάζει βλάβη, η οποία αναμένεται να αποκατασταθεί άμεσα.

Ο «Ναυτίλος» διαθέτει ειδικό σόναρ που μπορεί να πιάσει άτρακτο ή συντρίμμια του Phantom στον βυθό. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το ΓΕΕΘΑ είναι πιθανό να ζητήσει βοήθεια από άλλες χώρες που έχουν τη δυνατότητα για υποβρύχιες επιχειρήσεις σε μεγάλα βάθη. Μάλιστα οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έχουν ήδη προσφερθεί.

Οι ειδικοί θέλουν να χαρτογραφήσουν τον βυθό της θάλασσας. Όπως είναι γνωστό στον βυθό ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα. Αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, οι ειδικοί μπορούν να καταλάβουν αν ήταν σε λειτουργία πριν το F-4 συντριβεί.

Ωστόσο είναι σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια αντικείμενα από το αεροσκάφος. Οι ειδικοί, μάλιστα, δεν περιμένουν τίποτα από τον καταγραφέα του Phantom. Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη κι αν τον βρουν, θεωρούν δεδομένο ότι θα έχει καταστραφεί.

Το «μαύρο κουτί» του Phantom

Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους, όπως το Phantom, δεν έχει καμία σχέση με αυτό των πολιτικών αεροσκαφών.

Το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει και να μην καταστρέφεται έπειτα από μια πτώση. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του Phantom έχει άλλο λόγο ύπαρξης: Καταγράφει ήχο και εικόνα προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετα τις πτήσεις ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη.

«Ακόμη κι αν ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του μοιραίου Phantom με serial number 507 εντοπιστεί -κάτι που μοιάζει πολύ δύσκολο- είναι σχεδόν βέβαιο ότι το recorder θα έχει καταστραφεί. Και δεν θα μπορεί να γίνει αναδίφηση εικόνας, ήχου και στοιχείων που είχε συλλέξει. Δεδομένου ότι το κουτί του flight recorder δεν έχει θωράκιση για να αντέχει πιθανή πρόσκρουση», λένε ειδικοί.

Αύριο η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα

Εν τω μεταξύ, την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου θα γίνει η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα. Οι γονείς του 29χρονου κλήθηκαν να αναγνωρίσουν σήμερα τη σορό, όπως προβλέπεται. Πρόκειται για μια επώδυνη διαδικασία. Στην οποία ο πατέρας του συγκυβερνήτη του αεροσκάφους που έπεσε νότια της Ανδραβίδας δεν θα παραστεί.

«Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν», είπε με σπασμένη τη φωνή τονίζοντας πως στον γιο του «δεν θα άρεσε να τον λένε ήρωα. Έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη», είπε. Με πόνο ο πατέρας του υποσμηναγού Τουρούτσικα, δήλωσε ότι ο γιος του δεν θα ήθελε να τον αποκαλούν «ήρωα». Και ζήτησε να σταματήσει ο κόσμος να τον θυμάται με αυτό τον τρόπο.

Την Παρασκευή η κηδεία του Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη

Την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί η κηδεία του Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη στο Νευροκόπι. Την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Συγκλονίζει η μητέρα του Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα

«Ο Μάριος είχε όνειρα για τη ζωή» λέει ο πατέρας του μέσα από το παιδικό δωμάτιο του γιου του

Στο πένθος είναι βυθισμένη η οικογένεια του 29χρονου Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Ακομα δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι το παιδί τους δε βρίσκεται πια στη ζωή. Kαι αύριο Πέμπτη θα το οδηγήσουν στην τελευταία του κατοικία.

Η κηδεία του υποσμηναγού θα πραγματοποιηθεί στο Πικέρνι Αρκαδίας. Tο χωριό που ο 29χρονος πιλότος μεγάλωσε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια.

Σύμφωνα με την εκπομπή «Αλήθειες με τη Ζήνα» η μητέρα του άτυχου 29χρονου, κ. Σταυρούλα βρίσκεται απομονωμένη και προσπαθεί με δυσκολία να γράψει δύο λόγια για την εξόδιο ακολουθία. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τον πόνο που βιώνει η σκέψη της είναι και στους γονείς του 31χρονου Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ο οποίος αγνοούταν μέχρι και το μεσημέρι της Τετάρτης. «Το μυαλό και η καρδιά μου είναι στους ανθρώπους του αγνοούμενου συναδέλφου του γιου μου, του Στάθη. Εύχομαι να έχει καλή έκβαση. Και να βρεθεί το παιδί τους ζωντανό», ανέφερε λίγο πριν επιβεβαιωθούν οι φόβοι όλων και ανακηρυχθεί και επίσημα νεκρός ο κυβερνήτης του μοιραίου Phantom, Ευστάθιος Τσιτλακίδης.

Συγκινεί ο πατέρας του υποσμηναγού: «Ο Μάριος είχε όνειρα για τη ζωή»

Την ίδια στιγμή ο πατέρας του αδικοχαμένου Μάριου, λίγες ώρες πριν το τελευταίο «αντίο» θέλησε να αποχαιρετίσει τον γιο του απευθύνοντας δύο λόγια για αυτόν από την κάμερα της εκπομπής «Αλήθεια με τη Ζήνα» και μέσα από το παιδικό δωμάτιο του γιου του.

Ο πατέρας του αδικοχαμένου Μάριου, έχοντας μπροστά του τις φωτογραφίες του, έκανε λόγο για ένα εξαιρετικό παιδί που «έφυγε» γρήγορα. Έναν 29χρονο που είχε όνειρα για το μέλλον, που αγαπούσε τη δουλειά του και ονειρευόταν πάντα να πετάει μαχητικά αεροσκάφη.

«Ο Μάριος ήταν περήφανος που ήταν πιλότος. Εγώ φοβόμουν, είχα το κακό στο μυαλό μου. Εκείνος δεν το σκεφτόταν. Έλεγε στη μητέρα του ότι αυτά τα αεροπλάνα είναι ασφαλή», είπε συγκινημένος. Και δήλωσε ότι όταν άκουσε για την πτώση του αεροσκάφους ήταν σίγουρος ότι μέσα ήταν το παιδί του.

«Τώρα ξεκινούσε τη ζωή του. Ήταν με μια κοπέλα που συγκατοικούσαν, είχε όνειρα για το μέλλον. Τίποτα δεν πρόλαβε να κάνει», κατέληξε.

Back to top button