Advertisement
ΔΩΜΑΤΙΟ ΠΑΝΙΚΟΥ

Ραφανίδωσις: Πώς τιμωρούσαν την απιστία στην αρχαία Ελλάδα;

Οι αυστηρές ποινές και ο δημόσιος εξευτελισμός των ενόχων

Advertisement

Ραφανίδωσις: Πώς τιμωρούσαν την απιστία στην αρχαία Ελλάδα; Οι αυστηρές ποινές και ο δημόσιος εξευτελισμός των ενόχων

Στην αρχαία Αθήνα, η μοιχεία αποτελούσε ένα από τα βαρύτερα αδικήματα, καθώς εκτός από την παραβίαση της προσωπικής εμπιστοσύνης, διατάζει και την κοινωνική τάξη. Αν και το γεγονός ότι ο σύζυγος συχνά απουσίαζε για μεγάλα διαστήματα από το σπίτι, οι γυναίκες ήταν αυστηρά περιορισμένες στην προσωπική τους ζωή, με την απιστία να θεωρείται μια βαριά κοινωνική αμαρτία. Παρά τις ελεύθερες αντιλήψεις σε κάποια άλλα ζητήματα, η διατήρηση της οικογενειακής πίστης και του ανδρικού κληρονομικού δικαιώματος ήταν θεμελιώδης για την Αθηναϊκή κοινωνία.

Ραφανίδωσις: Πώς τιμωρούσαν την απιστία στην αρχαία Ελλάδα; Η Δικαιοσύνη της Αρχαίας Αθήνας και η Σκληρότητα των Τιμωριών

Η μοιχεία αντιμετωπιζόταν με αυστηρότητα και υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να τιμωρηθεί ο υπαίτιος, με τις ποινές να ποικίλουν, ανάλογα με την περίπτωση και την κοινωνική κατάσταση των εμπλεκόμενων ατόμων. Σύμφωνα με τον νόμο του Σόλωνα, όταν ο σύζυγος διαπίστωσε την απιστία της συζύγου του, του δίνονταν τρεις βασικές επιλογές: είτε να σκοτώσει τους δύο εραστές, είτε να ευνοήσει τον μοιχό, είτε να τον τιμωρήσει με βασανιστήρια και να ζητήσει από αυτήν την χρηματική αποζημίωση για τη “ζημιά” που υπέστη. Στην περίπτωση που ο μοιχός χρησιμοποιούσε βία, τότε η τιμωρία ήταν ελαφρύτερη και περιοριζόταν σε μια αποζημίωση με μια μνα, δηλαδή, περίπου 100 δραχμές.

Ωστόσο, η κατάσταση ήταν ακόμα πιο αυστηρή όταν το αδίκημα διαπραττόταν από τη γυναίκα, καθώς εκείνη θα μπορούσε να τιμωρηθεί με τρόπους που περιλάμβαναν δημόσιο εξευτελισμό και ακόμη και απόλυτη απομόνωση από την κοινωνία. Αυτό μας φανερώνει τον αυστηρό έλεγχο που ασκούσε η κοινωνία στη γυναικεία σεξουαλική συμπεριφορά, ενώ η ανδρική απιστία δεν είχε την ίδια αυστηρότητα.

Η Ραφανίδωσις και οι Ευπροίκτοι

Μία από τις πιο περίεργες και ακραίες τιμωρίες για την μοιχεία στην Αρχαία Αθήνα ήταν η “ραφανίδωσις”, μια πρακτική όπου στον μοιχό, ή στη μοιχαλίδα, εισάγονταν ραπανάκια ή ραφανίδες, στο μέγεθος καρότου, στον πρωκτό. Αυτή η τιμωρία αποτελούσε, στην ουσία, μια δημόσια επίδειξη εξευτελισμού. Στην περίπτωση που κάποιος είχε συλληφθεί επ “αυτοφώρο” αδίκημα, η τιμωρία αυτή ήταν συνήθως αναπόφευκτη. Με τον όρο ευπροίκτοι αναφερόταν εκείνοι οι μοιχοί που είχαν υποστεί αυτή την τιμωρία, έναντι του χαρακτηρισμού «προικοσύζυγοι», οι οποίοι, καθώς ήταν κατώτεροι στην κοινωνική ιεραρχία, θεωρούνταν καταφρονητέοι και εξαιρετικά ντροπιασμένοι από την κοινωνία.

Advertisement

Το Κούρεμα «Μοιχόν» και οι Μοιχοί

Μια άλλη ιδιαίτερη τιμωρία για τους μοιχούς ήταν το κούρεμα. Οι Αθηναίοι είχαν καθιερώσει το κούρεμα «μοιχόν», το οποίο ήταν μια χαρακτηριστική στιλπνή αφαίρεση του μαλλιού. Στην ουσία, το κούρεμα ήταν μια ένδειξη ντροπής, και οι άνθρωποι που είχαν καταδικαστεί για μοιχεία φορούσαν αυτό το κούρεμα για να αναγνωριστούν από τους πολίτες ως εξαιρετικά ντροπιασμένοι και αποδιοπομπαίοι.

Αρχαία Ελλάδα: Τα προκλητικά ρούχα, τα «καυτά» εσώρουχα και τα γυναικεία «όπλα»

Η Ονοβάτιδα και Ο Εξευτελισμός των Γυναικών

Ακόμα πιο εξευτελιστική για τις γυναίκες ήταν η ποινή της «ονοβάτιδας», που αφορούσε τις γυναίκες που είχαν πιαστεί σε μοιχεία. Οι γυναίκες αυτές δεν υπήρξαν μόνο κοινωνικό εξευτελισμό, αλλά και πλήρης απομόνωση από την κοινωνία και τις θρησκευτικές τελετές. Αν η μοιχαλίδα ζούσε σε μια μικρή πόλη ή κοινότητα, η δημόσια τιμωρία της απίστευτα ταπεινωτική. Για παράδειγμα, στην πόλη Κύμη, η μοιχαλίδα αναγκάζονταν να καθίσει πάνω σε μια μεγάλη πέτρα στην αγορά, για να την κοροϊδέψει και να την φτύσει ο κόσμος. Στη συνέχεια, την ανέβαζαν σε γάιδαρο και την γυρνούσαν γύρω από την πόλη υπό το φόβο και τις βρισιές των πολιτών.

Η τελευταία ντροπή για τις μοιχαλίδες ερχόταν με την απονομή του τίτλου «ονοβάτιδα», έναν τίτλο που της αποδιδόταν για την υπόλοιπη ζωή της. Η μοιχαλίδα με αυτόν τον τίτλο δεν μπορούσε να συμμετέχει σε θρησκευτικές τελετές ή εκδηλώσεις και αντιμετώπισε κοινωνικό αποκλεισμό.

Σοκ: Πως έκαναν τεχνητή γονιμοποίηση και καισαρική στην Αρχαία Ελλάδα;

Το Δίκαιο και η Πολιτική της Μοιχείας

Ο νόμος των Αθηναίων φαίνεται να θέτει τη γυναίκα σε μία θέση υποταγής, ενώ ο άντρας είχε την εξουσία να αποφασίσει για την τιμωρία του μοιχού και να εκτελέσει την ποινή με τον τρόπο που επέλεγε. Ο νόμος, παρόλο που φαίνεται αυστηρός και τιμωρητικός, είχε έναν ξεκάθαρο κοινωνικό στόχο: την προστασία της οικογενειακής τιμής και της κοινωνικής τάξης.

Τι έκαναν στην Αρχαία Ελλάδα τους παιδεραστές;

Η ηθική τάξη στην Αρχαία Αθήνα έδινε μεγάλη έμφαση στη γυναικεία πίστη και ταυτόχρονα έκανε τον άντρα κυρίαρχο της οικογένειας. Οι ποινές για την μοιχεία ήταν σκληρές και πολύπλοκες, και φανερώνουν την αυστηρή κοινωνική δομή της εποχής, η οποία ενίσχυε την κυριαρχία των ανδρών και περιείχε τη γυναικεία ελευθερία.


Χορηγούμενο

Advertisement
Advertisement

Συντακτική Ομάδα

Η συντακτική ομάδα του panictimes.gr απαρτίζεται από έμπειρους δημοσιογράφους και συντάκτες με πολυετή εμπειρία στον χώρο της ενημέρωσης. Διαβάστε πρώτοι αποκλειστικά ρεπορτάζ με έγκυρη, αξιόπιστη και άμεση ενημέρωση, καλύπτοντας ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.
Advertisement
Back to top button