Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, πρόκειται να παρουσιάσει τον σχεδιασμό της ελληνικής κυβέρνησης. Για την ειδική αγωγή και την εκπαίδευση μαθητών με αναπηρίες. Στο πλαίσιο του άτυπου συμβουλίου υπουργών Παιδείας που θα διεξαχθεί στις 21-22 Ιανουαρίου στη Βαρσοβία.
Ο κ. Ο Πιερρακάκης θα αναφερθεί στην Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030. Η οποία στοχεύει στη διασφάλιση των συνθηκών. Που θα επιτρέψει την απρόσκοπτη φοίτηση των μαθητών με αναπηρία στις γενικές και ειδικές εκπαιδευτικές δομές.
Ωστόσο τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση του αριθμού μαθητών με αναπηρία που εντάσσονται στη γενική εκπαίδευση. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, από 68.000 μαθητές στο σχολικό έτος 2014-2015, ο αριθμός αυξήθηκε στους 110.000 το 2022-2023, με τάση περαιτέρω ανόδου. Παρόλα αυτά, η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία επισημαίνει την ύπαρξη σημαντικών εμποδίων. Καθώς επηρεάζουν την καθημερινότητα των μαθητών αυτών.
Επίσης αύξηση καταγράφεται επίσης στον αριθμό μαθητών που φοιτούν σε δομές ειδικής αγωγής, με τον αριθμό να ανεβαίνει από 10.500 το σχολικό έτος 2016-2017 σε 12.800 το 2022-2023. Ωστόσο, υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση.
Στόχοι έως το 2030
Η Εθνική Στρατηγική περιλαμβάνει συγκεκριμένες δράσεις που πρέπει να γίνουν έως το 2030, όπως:
Πρώτη παιδική παρέμβαση: Δημιουργία προγράμματος υποστήριξης παιδιών με αναπηρία ηλικίας 0-6 ετών, με παροχή εξειδικευμένων θεραπειών μέσω voucher και διεπιστημονικής υποστήριξης. Ενισχύοντας τη συμμετοχή των οικογενειών στη φροντίδα των παιδιών.
Επίσης έγκαιρη εκπαιδευτική παρέμβαση: Ανάπτυξη και εφαρμογή σχεδίων για την υποστήριξη παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Βελτίωση υποδομών: Διασφάλιση της προσβασιμότητας για μαθητές με κινητικές δυσκολίες μέσω έργων που περιλαμβάνουν ράμπες, ανελκυστήρες και κατάλληλες τουαλέτες.
Συμπεριληπτική εκπαίδευση: Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
Ωστόσο η παρουσίαση αυτών των στόχων στη Βαρσοβία θα αναδείξει την προσπάθεια της Ελλάδας να ενισχύσει την ισότιμη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές.
Χορηγούμενο