Το άγνωστο εργοστάσιο των θρυλικών αυτοκινήτων Pony που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και ρημάζει
Πολλοί αγνοούν ότι η Ελλάδα διέθετε, και τυπικά διατηρεί ακόμη, μια εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία με αξιοσημείωτη ιστορία. Στο 16ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Πολυγύρου, στην περιοχή της Θέρμης, βρισκόταν και βρίσκεται η έδρα του εργοστασίου της NAMCO (National Motor Company), η οποία έφερε στη ζωή το θρυλικό ελληνικό όχημα, το Pony.
Η ιστορία ξεκινά τη δεκαετία του ’70, όταν το μοντέλο Pony-Citroën μπήκε σε παραγωγή. Βασισμένο στην πλατφόρμα του εμβληματικού Citroën 2CV, το Pony ήταν ένα λιτό, ευέλικτο και οικονομικό τζιπ πολλαπλών χρήσεων, σχεδιασμένο για να καλύψει τις ανάγκες της παραγωγικής μάζας. Παρά τη συχνά αμφιλεγόμενη αισθητική του —που κάποιοι χαρακτήρισαν «τόσο άσχημο που είναι ωραίο»—, το Pony σημείωσε τεράστια εμπορική επιτυχία.
Μια Επιτυχία με Εξαγωγική Δυναμική
Κατά την περίοδο της ακμής του, από το 1975 έως το 1983, το εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη παρήγαγε χιλιάδες οχήματα. Η παραγωγή ανερχόταν σε περίπου 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, με την ελληνική προστιθέμενη αξία να φτάνει το εντυπωσιακό 67%. Συνολικά, κατασκευάστηκαν πάνω από 17.000 μονάδες για την εγχώρια αγορά και δεκάδες χιλιάδες επιπλέον για εξαγωγή, καθώς το Pony ταξίδεψε σε αγορές σε όλο τον κόσμο, ακόμη και στις ΗΠΑ. Το αυτοκίνητο αυτό δεν χρησιμοποιήθηκε μόνο από ιδιώτες, αλλά και από τον Ελληνικό Στρατό και τα Σώματα Ασφαλείας, λόγω της στιβαρότητας, της αξιοπιστίας και του χαμηλού κόστους λειτουργίας του.
Η Εγκατάλειψη και το Κόστος των Χαμένων Ευκαιριών
Δυστυχώς, η επιτυχημένη πορεία του ελληνικού αυτοκινήτου διεκόπη. Ενώ η εταιρεία έκανε προσπάθειες για την παραγωγή νεότερων μοντέλων (όπως το Pony Super) και την επέκταση της παραγωγής, γραφειοκρατικά εμπόδια και πολιτικο-ιδεολογικές αντιπαλότητες, συχνά συνδεδεμένες με αντιτιθέμενα συμφέροντα εισαγωγέων, έθεσαν τέλος στο όραμα. Υπήρξαν αναφορές για αφόρητες πιέσεις, απεργίες και καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα το εργοστάσιο να καταστεί μη βιώσιμο και η παραγωγή να σταματήσει.
Σήμερα, δεκαετίες μετά, το κτίριο του εργοστασίου στη Θέρμη παρουσιάζει μια εικόνα εγκατάλειψης. Παρότι κατά καιρούς η NAMCO εξήγγειλε σχέδια για την επανεκκίνηση της παραγωγής –με πιο πρόσφατα σχέδια για ένα νέο Pony 4 και μάλιστα ηλεκτροκίνητες εκδόσεις (Electro-STAR)–, τα σχέδια αυτά δεν έχουν υλοποιηθεί σε κλίμακα μαζικής παραγωγής.

Τι σημαίνει το σήμα της BMW; Οι άγνωστοι συμβολισμοί και η αληθινή ιστορία της εταιρείας
Η παύση της παραγωγής του Pony ήταν μια τεράστια χαμένη ευκαιρία για την ελληνική οικονομία. Αν η NAMCO είχε συνεχίσει, η Ελλάδα θα μπορούσε να είχε εδραιωθεί ως παραγωγική χώρα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό θα σήμαινε:
- Χιλιάδες θέσεις εργασίας (άμεσες και έμμεσες) στο εργοστάσιο και στο ευρύτερο δίκτυο προμηθευτών.
- Τη δημιουργία ενός σταθερού εθνικού οικοσυστήματος τεχνικής εκπαίδευσης, έρευνας και ανάπτυξης.
- Ένα «εθνικό» προϊόν με ισχυρή εξαγωγική ταυτότητα, ενισχύοντας το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.

Yugo Zastava: Ποιοί και πως «σκότωσαν» το θρυλικό αυτοκίνητο;
Η ιστορία του Pony είναι μια διδακτική υπενθύμιση του πώς η γραφειοκρατία και τα συμφέροντα μπορούν να «θάψουν» επιτυχημένες εγχώριες βιομηχανικές προσπάθειες, στερώντας από τη χώρα την ευκαιρία για πραγματική εκβιομηχάνιση και οικονομική ανάπτυξη.
Χορηγούμενο
