Ποιοί και πως «σκότωσαν» το θρυλικό αυτοκίνητο Yugo Zastava; Η συναρπαστική ιστορία του «φθηνού σκύλου» που δεν χαλούσε με τίποτα και σάρωνε μέχρι και στις ΗΠΑ
Για τους παλαιότερους, το Yugo της Zastava δεν είναι απλώς ένα αυτοκίνητο, είναι ένα κεφάλαιο της ελληνικής οδικής κουλτούρας. Για τους νεότερους, είναι μια ευκαιρία να γνωρίσουν μια «εξωτική» εποχή όπου η αξία υπερτερούσε της λάμψης. Το Yugo, κατασκευασμένο στη Γιουγκοσλαβία, έγινε θρύλος για έναν απλό λόγο: ήταν απολύτως value for money, ένα «σκυλί» που χάλαγε δύσκολα και επισκευαζόταν με ψίχουλα.
Η Καζούρα και η Αδικημένη Φήμη
Το Yugo έγινε συνώνυμο του οικονομικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα, κατακτώντας το 1985 την 3η θέση στις συνολικές πωλήσεις με μερίδιο αγοράς 8,0% – με το Yugo 45 να είναι σταθερό best seller. Ήταν μικρό, τρίπορτο, ευκολοπάρκαριστο και, παρά την παροιμιώδη μυρωδιά πλαστικού, πρόσφερε ικανοποιητικούς χώρους.

Ακριβώς λόγω της προσιτής του τιμής, έγινε συχνά στόχος καζούρας και ανέκδοτων, όπως το κλασικό… «Πώς διπλασιάζεις την τιμή ενός Yugo; Φουλάρεις το ρεζερβουάρ!».

Η χειρότερη φήμη του αφορούσε την παθητική ασφάλεια, μια κριτική που πολλοί υποστηρίζουν ότι ήταν άδικη, προερχόμενη από ανταγωνιστές που ένιωθαν ότι το φθηνό μοντέλο «χαλούσε την πιάτσα». Ωστόσο, μια ανεξάρτητη έρευνα crash test στις ΗΠΑ έδειξε το εντελώς αντίθετο… Στο τεστ πρόσκρουσης με 35 μίλια/ώρα, το Yugo ξεπέρασε το Saab 900 στην προστασία επιβατών και το Subaru GL (Leone) στην προστασία του οδηγού.

Yugo Zastava: Ποιοί και πως «σκότωσαν» το θρυλικό αυτοκίνητο;
Το Yugo κυκλοφόρησε από το 1980 έως το 2008, αν και η παραγωγή του «φυτοζωούσε» μετά τους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ το 1999 στο εργοστάσιο του Κραγκούγιεβατς, που άφησαν 60 χιλιάδες εργάτες άνεργους.

Το μοντέλο ήταν η ζωντανή ενσάρκωση της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας, με τα εξαρτήματα να κατασκευάζονται σε διάφορες Χώρες (Σλοβενία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία κ.ά.). Σχεδιάστηκε με βάση το Fiat 128, αποτέλεσμα μιας συνεργασίας που αρχικά είχε προκαλέσει την κριτική των ιδεολόγων του κομμουνισμού ως «ξεπούλημα στον καπιταλισμό».

Συνολικά, πωλήθηκαν 794.428 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 141.651 βρήκαν μάλιστα αγοραστές στις ΗΠΑ, όπου η τιμή των $3.990 το έκανε απίστευτα προσιτό. Όπως είχε πει εύστοχα ένας Αμερικανός πωλητής… «Κόστιζε όσο μία μοτοσυκλέτα, αλλά με αυτό δεν έβρεχες τα πόδια σου».

Στην Ελλάδα, το Yugo σταμάτησε ουσιαστικά να εισάγεται μετά το… 1992, λόγω του πολέμου και των κυρώσεων, αφήνοντας όμως πίσω του 53.268 επιβατικά μοντέλα στους ελληνικούς δρόμους. Αν και πολλοί ρομαντικοί οραματίζονται την επιστροφή του ως ηλεκτρικό «φθηνό σκυλί», το… Yugo παραμένει, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, μια αγαπημένη και ευχάριστη ανάμνηση μιας άλλης εποχής.
Χορηγούμενο