Γιατί τα εμπορικά Κέντρα δεν έχουν παράθυρα; Τα ύπουλα κόλπα για να χαλάμε περισσότερα χρήματα και να μας αποπροσανατολίζουν…
Γιατί τα εμπορικά Κέντρα δεν έχουν παράθυρα; Τα ύπουλα κόλπα για να χαλάμε περισσότερα χρήματα – Πριν από δεκαετίες, οι Αμερικανοί κατέφευγαν στην Main Street για τα ψώνια τους. Μια σειρά από μικρά, οικογενειακά καταστήματα στέκονταν πλάι-πλάι κατά μήκος ενός ή δύο καταπράσινων οικοδομικών τετραγώνων, επιδεικνύοντας τα προϊόντα τους μέσα από μεγάλες, φιλόξενες βιτρίνες. Αυτή η γραφική εικόνα ήταν χαρακτηριστική του αμερικανικού λιανικού εμπορίου μέχρι το 1956, όταν μια επαναστατική αλλαγή μεταμόρφωσε ριζικά την εμπειρία των αγορών. Η γέννηση του αμερικανικού εμπορικού κέντρου εισήγαγε μια νέα μορφή λιανικής πώλησης.
Σύμφωνα με το CNN, η εποχή των αγορών «χωρίς παράθυρα», που ξεκίνησε με την έλευση των εμπορικών κέντρων, χαρακτηρίστηκε από μια έξυπνη στρατηγική σχεδιασμένη να ενισχύει τις καταναλωτικές δαπάνες. Η αρχιτεκτονική, τα φυτά σε γλάστρες και ο έντονος τεχνητός φωτισμός ήταν προσεκτικά σχεδιασμένες λεπτομέρειες. Αυτά τα μέτρα, τα οποία εξοικονομούσαν κόστος για τους διαχειριστές των εμπορικών κέντρων, στόχευαν στρατηγικά στο να παρατείνουν τον χρόνο παραμονής και τις δαπάνες των επισκεπτών.
Δείτε σχετικό βίντεο
Ένας βασικός λόγος για την έλλειψη παραθύρων στα εμπορικά κέντρα ήταν η δημιουργία ενός αέναου περιβάλλοντος ημέρας, που θα έκανε τους επισκέπτες να χάνουν την αίσθηση του χρόνου. Με την απομάκρυνση του φυσικού φωτός και των οπτικών ενδείξεων του χρόνου που περνάει, τα εμπορικά κέντρα ενθάρρυναν τους πελάτες να παραμένουν περισσότερο απ’ ό,τι είχαν προγραμματίσει, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα για επιπλέον αγορές.
Δείτε επίσης – Ο Πύργος των Αθηνών και τα «σκοτεινά» μυστικά που κρύβει
Ένας άλλος πρακτικός λόγος για τα εμπορικά κέντρα χωρίς παράθυρα έχει να κάνει με την εμπορική διάταξη. Σύμφωνα με τον Burt Flickinger, ειδικό στο λιανεμπόριο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας συμβούλων λιανικής Strategic Resource Group, λιγότερα παράθυρα και περισσότεροι τοίχοι σημαίνουν περισσότερο χώρο για τους λιανοπωλητές να εκθέτουν και να αποθηκεύουν τα προϊόντα τους. «Λιγότερα παράθυρα και περισσότεροι τοίχοι», εξήγησε, «σημαίνουν περισσότερο χώρο για τους λιανοπωλητές ώστε να προσθέσουν ράφια για να αποθηκεύσουν τα προϊόντα τους και να μεγιστοποιήσουν τις πωλήσεις ανά τετραγωνικό στα καταστήματά τους».
Ωστόσο, ο πιο ύπουλος λόγος για τον περιορισμό των παραθύρων στα εμπορικά κέντρα μπορεί να είναι να κάνει τους αγοραστές να χάσουν εντελώς την αίσθηση του χρόνου. Ο Flickinger σημειώνει ότι «χωρίς παράθυρα, οι αγοραστές δεν έχουν επίγνωση των αλλαγών του καιρού έξω.».
Ουσιαστικά, ο σχεδιασμός των εμπορικών κέντρων χωρίς παράθυρα είναι μια εκλεπτυσμένη ψυχολογική στρατηγική που στοχεύει στην προώθηση παρατεταμένων αγορών και αυξημένων δαπανών. Αφαιρώντας τις φυσικές ενδείξεις που θα μπορούσαν να παρακινήσουν τους αγοραστές να φύγουν, τα εμπορικά κέντρα δημιουργούν ένα ελεγχόμενο περιβάλλον που εστιάζει αποκλειστικά στην κατανάλωση. Αυτή η καινοτόμος προσέγγιση, που εμφανίστηκε στα μέσα του 20ου αιώνα, εξακολουθεί να επηρεάζει τον σχεδιασμό και τη λειτουργία των εμπορικών κέντρων σήμερα, διατηρώντας την ακαταμάχητη έλξη της εμπειρίας του εμπορικού κέντρου.
Χορηγούμενο