Ο Soichiro Honda και η απίθανη ιστορία του αγράμματου γιου του ποδηλατά που έγινε μεγιστάνας μέσα απίστευτες δυσκολίες
Ο Soichiro Honda και η απίθανη ιστορία του… Η ζωή του Σοϊτσίρο Χόντα, του ιδρυτή ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μηχανοκίνητων οχημάτων παγκοσμίως, είναι μια ιστορία γεμάτη επιτυχίες, δυσκολίες και πρωτοπορία. Όταν κάποιος εκδίδει τα απομνημονεύματά του, συνήθως προβάλλει μόνο τα θετικά σημεία της ζωής του, αφήνοντας στην άκρη τις αδυναμίες και τις αποτυχίες. Ωστόσο, ο Χόντα αποτελεί εξαίρεση: στο βιβλίο του, με τον απλό τίτλο «Η Ιστορία του μηχανικού Σοϊτσίρο Χόντα», αφηγείται τόσο τα επιτεύγματα του όσο και τις δυσκολίες που συνάντησε.
Ο μύθος λέει πως ο Χόντα, όχι μόνο περιέγραψε τη ζωή του χωρίς φίλτρα, αλλά έδωσε τη συγκατάθεσή του για τον απέριττο τίτλο και το εξώφυλλο του βιβλίου, που τον απεικονίζει νεαρό με λευκή φόρμα να κρατά δύο δακτυλίους εμβόλου, σύμβολα της τεχνολογικής του ενασχόλησης.
Αυτή η λιτή εικόνα αντανακλά την ουσία της ζωής του: απλότητα, πρακτικότητα και αποφασιστικότητα. Ο Χόντα ξεκίνησε από ένα μικρό συνεργείο για ξύλινα ποδήλατα και κατάφερε, με θάρρος και επιμονή, να ανέλθει στην κορυφή της βιομηχανίας μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων, δημιουργώντας ένα όνομα παγκόσμιας φήμης.
Το πάθος και ο έρωτας… για τα μηχανοκίνητα
Η ιστορία του Σοϊτσίρο Χόντα, του ανθρώπου που ίδρυσε έναν από τους παγκόσμιους κολοσσούς στον χώρο των μηχανοκίνητων, είναι γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές. Ένα από τα πρώτα παράδοξα είναι ότι ο Χόντα δεν είχε τελειώσει ούτε τη βασική εκπαίδευση. Αν και εξαιρετικά έξυπνος, απεχθανόταν τη σχολική τάξη και συχνά απουσίαζε. Μάλιστα, σε μια τολμηρή κίνηση, πλαστογράφησε τη σφραγίδα της οικογένειάς του, ώστε να υπογράψει μόνο τις αναφορές με τους βαθμούς του, κάτι που τελικά αποκαλύφθηκε όταν προσφέρθηκε να κάνει το ίδιο και για άλλους μαθητές.
Απογοητευμένος από το σχολείο, ο Χόντα στράφηκε στο οικογενειακό μαγαζί, όπου ο πατέρας του επιδιόρθωνε ξύλινα ποδήλατα, τότε το κυρίαρχο μεταφορικό μέσο στη Χαμαμάτσου. Η αγάπη του για τις μηχανές γεννήθηκε όταν μύρισε για πρώτη φορά τη μυρωδιά του καυσίμου από ένα αυτοκίνητο που είδε το 1915, κάτι που του άφησε ανεξίτηλη εντύπωση. Ήδη από τις 12, διένυσε με το ποδήλατο του 250 χιλιόμετρα για να παρακολουθήσει μια αεροπορική επίδειξη στο Τόκιο, αποδείχθηκε η αφοσίωσή του στη μηχανική.
Στα 16 του, μετακόμισε στο Τόκιο και βρήκε δουλειά σε ένα συνεργείο αυτοκινήτων, ξεκινώντας από απλές δουλειές και καθαρισμούς. Χάρη στην εξαιρετική μνήμη και το πάθος του, αναδείχθηκε γρήγορα και, σε ένα μόλις χρόνο, ήταν ο κορυφαίος μηχανικός του συνεργείου. Το 1928, επέστρεψε στη Χαμαμάτσου και άνοιξε το δικό του μαγαζί επισκευών. Αργά, μπήκε και σε αγώνες αυτοκινήτου, όμως το 1936 υπέστη σοβαρό ατύχημα, το οποίο ανάγκασε να εγκαταλείψει το όνειρο αυτό.
Το 1937, ίδρυσε την εταιρεία Tokai Seiki, με στόχο να παράγει δακτυλίους εμβόλων για την Toyota. Αρχικά, το συμβόλαιο ακυρώθηκε λόγω προβλημάτων ποιότητας, αλλά ο Χόντα δεν το έβαλε κάτω. Επέμεινε, έμαθε από την εμπειρία και συνεργάστηκε ξανά με την Toyota. Όμως, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έφερε νέες καταστροφές. Το 1944, το εργοστάσιό του στη Γιαμασίτα που καταστράφηκε από βομβαρδισμό, και ένα δεύτερο εργοστάσιο στα Ιβάτα που καταστράφηκε από το 1945. Παρά τις δυσκολίες, πούλησε τα ερείπια στην Toyota για 5.000 δολάρια, ένα ποσό που χρησιμοποίησε για να ξεκινήσει η επιχείρηση που αργότερα εξελίχθηκε σε έναν κολοσσό στον χώρο των παγκόσμιων μηχανοκίνητων οχημάτων.
Η αυτοκρατορία
Το Honda Technical Research Institute ξεκίνησε το 1946 με μόνο 12 υπαλλήλους σε έναν χώρο 120 τετραγωνικών μέτρων. Ο Σοϊτσίρο Χόντα αποφάσισε να επικεντρωθεί στις μοτοσυκλέτες, καθώς απαιτούσαν λιγότερες πρώτες ύλες, κάτι που διευκόλυνε την παραγωγή. Η πρώτη σημαντική επιτυχία ήρθε το 1948 με τη μοτοσυκλέτα Type-A, ως γνωστή «μπάτα μπάτα» λόγω του χαρακτηριστικού ήχου της. Μια απλή, με εμφάνιση παρόμοια με ποδήλατο, και σημείωσε μεγάλη επιτυχία στην αγορά. Την επόμενη χρονιά, η Type-D, μια πιο ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα 98 κυβικών με 3 ίππους, είχε ως αποτέλεσμα την πρώτη «πραγματική» μοτοσυκλέτα της εταιρείας.
Παρότι οι πωλήσεις πήγαιναν καλά, ο Χόντα ήταν αφιερωμένος περισσότερο στην τεχνική πλευρά της δουλειάς, παρά στην ανάπτυξη της εταιρείας. Το κενό αυτό κάλυψε ο Τακέο Φουτζισάβα, ο οποίος ανέλαβε τον επιχειρηματικό τομέα, καθοδηγώντας την ανάπτυξη της Honda. Παρότι ξεκίνησε ως υπάλληλος, ο Χόντα τον αναγνώρισε αργότερα ως «συνιδρυτή» της εταιρείας και του πρόσφερε μετοχές, αντιλαμβανόμενος την καθοριστική συμβολή του.
Με το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Φουτζισάβα, η Honda άντλησε σημαντικά κεφάλαια και αναπτύχθηκε ραγδαία. Το 1959 έκανε τα πρώτα βήματα στην αγορά των ΗΠΑ, ενώ από τη δεκαετία του 1960 κατέκτησε την παγκόσμια πρωτιά στις πωλήσεις μοτοσυκλετών, ξεπερνώντας τις εταιρείες όπως η Harley Davidson και η Triumph στις αντίστοιχες αγορές τους.
Η αφοσίωση του Χόντα στη μηχανολογία ήταν αστείρευτη. Από τα 40 του ήταν πιλότος μονοκινητήριου αεροσκάφους και επέκτεινε την επιχείρηση σε νέους τομείς, κάνοντας τη γνωστή Honda στην Ελλάδα τόσο για τα αυτοκίνητα όσο και για το θρυλικό «παπάκι», τη μοτοσυκλέτα 50 κυβικών, που έγινε το πιο σημαντικό δίτροχο της εποχής του.
Παρά τη δέσμευσή του στη δουλειά, ο Χόντα αποσύρθηκε από την ενεργό διοίκηση το 1973 μαζί με τον Φουτζισάβα, παραμένοντας σύμβουλος της εταιρείας. Ωστόσο και τότε, σπάνια ενδιαφερόταν για τα οικονομικά της εταιρείας· προτιμούσε να ενημερώνεται για τις τεχνικές μελέτες. Μέχρι το τέλος της ζωής του το 1991, παρέμενε δραστήριος, οδηγούσε ο ίδιος και ήταν πάντα κοντά στην τεχνολογία.
Η Honda σήμερα είναι ο 8ος μεγαλύτερος παραγωγός μηχανοκίνητων οχημάτων παγκοσμίως, δραστηριοποιούνται σε ποικίλες περιοχές πέρα από τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες, όπως τα χορτοκοπτικά και οι εξωλέμβιες μηχανές, ενώ συνεργάζονται και σε εξελιγμένα έργα, όπως εξαρτήματα για δορυφόρους και διαστημόπλοια. Το 2022, η Honda είχε κέρδη που ξεπέρασαν τα 98 δις. δολάρια, καταδεικνύοντας τη συνεχιζόμενη επιτυχία της.
Χορηγούμενο