Άγιος Δημήτριος: Τα συγκλονιστικά μυστικά και η τεράστια ιστορία που κρύβονται στα έγκατα του ναού και η κρύπτη με στοές
Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης δεσπόζει μεγαλοπρεπώς ο Ιερός Ναός του Αγίου Δημητρίου, το σημαντικότερο παλαιοχριστιανικό μνημείο της πόλης και αναγνωρισμένο Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO από το 1988. Ο Ναός, αρχιτεκτονικού τύπου πεντάκλιτης Βασιλικής, είναι χτισμένος πάνω από την αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά και κρύβει κάτω από τα θεμέλιά του αιώνες πίστης και ιστορίας.
Οι ανασκαφές αποκάλυψαν ότι ο Ναός θεμελιώθηκε πάνω σε ένα σημείο όπου λειτουργούσαν τα δημόσια λουτρά κατά τη ρωμαϊκή περίοδο.
Η παράδοση αναφέρει ότι ακριβώς σε αυτόν τον χώρο, ο Άγιος Δημήτριος φυλακίστηκε και μαρτύρησε με λογχισμό.
Κάτω από το Ιερό Βήμα εκτείνεται ένα εκτενές σύμπλεγμα στοών, η Κρύπτη, που κάποτε ήταν τα ρωμαϊκά λουτρά. Ο χώρος αυτός, με την κρήνη του αγιάσματος, θεωρείται ο τόπος του μαρτυρίου του Αγίου Δημητρίου του Μυροβλύτη.
Η Κρύπτη ήρθε ξανά στο φως μετά την ολέθρια πυρκαγιά του 1917 και σήμερα λειτουργεί ως μουσειακός χώρος (από το 1988), όπου εκτίθενται αγγεία και δοχεία που χρησιμοποιούσαν οι πιστοί για να συλλέγουν το αγίασμα και το μύρο, καθώς και ίχνη από τοιχογραφίες και γλυπτά του 5ου αιώνα.
Στον κυρίως Ναό διασώζονται εννέα ψηφιδωτοί πίνακες του 6ου και 7ου αιώνα, μεγάλης ιστορικής αξίας. Σημαντικό είναι επίσης το Παρεκκλήσιο του Αγίου Ευθυμίου (13ος αιώνας), του οποίου οι τοιχογραφίες αποδίδονται στον φημισμένο αγιογράφο Μανουήλ Πανσέληνο, παρουσιάζοντας αξιοσημείωτες ομοιότητες με αυτές του Πρωτάτου των Καρυών στο Άγιο Όρος.
Οι Θησαυροί του Αγίου Δημητρίου: Τα Ψηφιδωτά, «Τάματα» Αιώνων σε Χρυσό Φόντο
Τα ψηφιδωτά του Ιερού Ναού του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά σύνολα της παλαιοχριστιανικής και πρωτοβυζαντινής τέχνης, παρέχοντας πολύτιμα τεκμήρια για την ιστορία της ζωγραφικής από τον 5ο έως τον 7ο αιώνα.
Αντίθετα με τα κεντρικά εικονογραφικά προγράμματα άλλων ναών, τα ψηφιδωτά του Αγίου Δημητρίου είναι κυρίως αναθηματικοί πίνακες – δηλαδή τάματα πιστών προς τον πολιούχο Άγιο, κάτι που εξηγεί τη διασπορά τους και τη χρονική τους ποικιλία.
Από τον πλούσιο ψηφιδωτό διάκοσμο που κάλυπτε τις επιφάνειες του ναού πριν την καταστροφική πυρκαγιά του 1917, διασώθηκαν κυρίως εννέα εντοίχιοι ψηφιδωτοί πίνακες, οι οποίοι βρίσκονται στους πεσσούς (τετράγωνοι κίονες) του Ιερού Βήματος και στον δυτικό τοίχο.
Αυτά τα έργα, που χρονολογούνται κυρίως στον 6ο και 7ο αιώνα, ξεχωρίζουν για το έντονο θρησκευτικό συναίσθημα και την τεχνική τους αρτιότητα:
Τα ψηφιδωτά αυτά χαρακτηρίζονται από το ολόχρυσο φόντο που συμβολίζει το αιώνιο, θείο φως, τη μνημειακότητα των μορφών και την ιδιαίτερη έκφραση των προσώπων, που αποδίδουν την εσωτερική, πνευματική ζωή, παρά το γεγονός ότι ορισμένα στοιχεία παραπέμπουν ακόμα στην ελληνορωμαϊκή παράδοση.
Το παρεκκλήσιο ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα, αλλά οι τοιχογραφίες του χρονολογούνται με ακρίβεια γύρω στο 1302/1303 μ.Χ. Τα έργα αυτά, σύμφωνα με τα πορίσματα της νεότερης επιστημονικής έρευνας, αποδίδονται στον κορυφαίο αγιογράφο της εποχής, τον Μανουήλ Πανσέληνο, ο οποίος καταγόταν από τη Θεσσαλονίκη.
Ο Πανσέληνος θεωρείται ο κύριος εκπρόσωπος της λεγόμενης «Μακεδονικής Σχολής», ενός καλλιτεχνικού ρεύματος που άνθισε κατά την περίοδο των Παλαιολόγων (περίπου 1290-1320 μ.Χ.) και έφερε μία νέα πνοή στη βυζαντινή ζωγραφική.
Οι τοιχογραφίες του Αγίου Ευθυμίου παρουσιάζουν όλα τα χαρακτηριστικά που ανέδειξαν τον Πανσέληνο ως έναν από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του Βυζαντίου, του οποίου η φήμη διατηρήθηκε άσβεστη στο Άγιον Όρος:
Άγιος Δημήτριος: Τα συγκλονιστικά θαύματά του
Η απόδοση των τοιχογραφιών του Αγίου Ευθυμίου στον Πανσέληνο ενισχύει την παράδοση που τον ταυτίζει και με τον ζωγράφο των θρυλικών τοιχογραφιών του Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου Όρους, ενός έργου που θεωρείται το απαράμιλλο επίτευγμα της Παλαιολόγειας Αναγέννησης.
Σημείωση: Η τεχνοτροπία που αναπτύχθηκε στη Θεσσαλονίκη και στον Άθω (Μακεδονική Σχολή) ήταν τόσο ρηξικέλευθη, που αργότερα, τον 18ο αιώνα, υπήρξε ένα σημαντικό καλλιτεχνικό κίνημα αντιγραφής των έργων του Πανσέληνου, με γνωστότερο εκφραστή τον ιερομόναχο και ζωγράφο Διονύσιο από τον Φουρνά των Αγράφων.
Μέγαν εὕρατο ἐv τοῖς κιvδύvοις, σὲ ὑπέρμαχοv, ἡ οἰκουμένη, Ἀθλοφόρε τὰ ἔθνη τροπούμενον. Ὡς οὖν Λυαίου καθεῖλες τὴν ἔπαρσιν, ἐν τῷ σταδίῳ θαῤῥύvας τὸν Νέστορα, οὕτως Ἅγιε, Μεγαλομάρτυς Δημήτριε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.
Τοῖς τῶv αἱμάτων σου ῥείθροις Δημήτριε, τὴv Ἐκκλησίαν Θεὸς ἐπορφύρωσεv, ὁ δούς σοι τὸ κράτος ἀήττητοv, καὶ περιέπωv τὴν πόλιv σου ἄτρωτοv· αὐτῆς γὰρ ὑπάρχεις τὸ στήριγμα.
Europa League Η βαθμολογία μετά τη νίκη του ΠΑΟΚ και την ήττα του ΠΑΟ και…
Ο Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς προσκυνά με δέος στον Πανάγιο Τάφο και προσεύχεται…
Σάλος με όσα αποκάλυψε μία γυναίκα, που πήγε καλεσμένη σε γάμο και οι νεόνυμφοι την…
Η ηθοποιός Γιάννα Σταυράκη μίλησε στην εκπομπή «Το Πρωινό» για τη δύσκολη εμπειρία της αποδοχής…
Βαριά ήττα από την Φέγενορντ με 3 - 1 ο Παναθηναϊκός για το Europa League...…
Γνωστή influencer οδηγούσε με πανάκριβες γόβες τη νέα της Porsche και ενώ έκανε μαγκιές σκότωσε…