Γιατί τα παράθυρα σε αεροπλάνα και πλοία είναι στρογγυλά; Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί τα παράθυρα των αεροπλάνων είναι στρογγυλά αντί για τετράγωνα; Ο Captain Steve, ένας βετεράνος πιλότος, εξηγεί μέσα από ένα βίντεο στο TikTok την ιστορία και την τεχνική αιτία πίσω από αυτή την επιλογή σχεδιασμού.
Περισσότερα από 70 χρόνια πριν, τα πρώτα αεροσκάφη ήταν εξοπλισμένα με τετράγωνα παράθυρα. Όμως, αυτό το σχέδιο αποδείχθηκε επικίνδυνο καθώς δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα ασφαλείας. Όταν τα αεροπλάνα πετούσαν σε ύψος 30.000 ποδιών, η διαφορά πίεσης ανάμεσα στο εσωτερικό της καμπίνας και το εξωτερικό περιβάλλον προκαλούσε ρωγμές στις γωνίες των τετράγωνων παραθύρων, λόγω της συγκέντρωσης τάσεων σε αυτές τις περιοχές.
Τα σχήματα αυτά δεν άργησαν να οδηγήσουν σε επικίνδυνα προβλήματα, όπως η θραύση παραθύρων κατά τη διάρκεια πτήσεων. Κατόπιν αυτών, οι μηχανικοί αεροναυπηγικής κλήθηκαν να επανεξετάσουν τα αεροσκάφη… Λαμβάνοντας αυτή τη φορά υπόψη τα ευρήματα των μελετών για τις αδυναμίες του αρχικού σχεδιασμού.
Η λύση ήταν τα στρογγυλά ή οβάλ παράθυρα, τα οποία είναι σχεδιασμένα να κατανέμουν ομοιόμορφα την πίεση γύρω από το άνοιγμα. Χάρη στην καμπυλωτή τους μορφή, δεν έχουν σημεία έντονης συγκέντρωσης τάσης, κάτι που μειώνει δραστικά την πιθανότητα δημιουργίας ρωγμών και ενισχύει την αντοχή τους στις διαφορές πίεσης.
Όπως αναφέρει ο Captain Steve στο βίντεό του, αυτή η αλλαγή έχει καθοριστικό παράγοντα για τη βελτίωση της ασφάλειας των αεροσκαφών. Έτσι, τα στρογγυλά παράθυρα έγιναν αναπόσπαστο στοιχείο των αεροπλάνων που γνωρίζουμε σήμερα, αποτελώντας ένα ακόμη παράδειγμα της σημασίας του έξυπνου σχεδιασμού στην αεροναυπηγική.
«Γιατί τα παράθυρα του αεροπλάνου είναι στρογγυλά: Η εκπληκτική αλήθεια. Ανακαλύψτε τον συναρπαστικό λόγο πίσω από τις στρογγυλεμένες άκρες των παραθύρων του αεροπλάνου».
«Αυτή η σχεδιαστική αλλαγή, που έχει τις ρίζες της σε ανησυχίες για την ασφάλεια από τη δεκαετία του… 1950, αποτρέπει καταστροφικές αστοχίες κατά τη διάρκεια της πτήσης».
Ο πιλότος κάθισε σε ένα από τα καθίσματα του αεροσκάφους και μοιράστηκε τους λόγους που τα παράθυρα είναι στρογγυλά.
«Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί τα παράθυρα των επιβατών σε ένα αεροπλάνο είναι στρογγυλεμένα στις άκρες και όχι τετράγωνα; Όλα ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1950, καθώς τα αεροσκάφη σχεδιάστηκαν με τετράγωνα παράθυρα και πάνω από την Ευρώπη, καθώς τα αεροπλάνα άρχισαν να ανεβαίνουν ψηλότερα και να απαιτούν περισσότερη πίεση, ανακάλυψαν ένα πρόβλημα.
Έχασαν μερικά αεροπλάνα στον αέρα. Τα αεροπλάνα κυριολεκτικά διαλύθηκαν επειδή τα τετράγωνα παράθυρα δημιούργησαν μια μικρή ρωγμή ακριβώς στις άκρες και αν δημιουργήθηκαν αρκετές από αυτές τις ρωγμές λόγω της πίεσης στο αεροσκάφους, στην πραγματικότητα διαλύθηκαν», εξήγησε.
Την επόμενη φορά που θα ταξιδέψετε με αεροπλάνο, θυμηθείτε ότι αυτός ο φαινομενικά μικρός σχεδιαστικός παράγοντας έχει συμβάλει σημαντικά στη διασφάλιση της άνεσης και της ασφάλειας της πτήσης σας.
Η ανθρώπινη προσπάθεια να κατασκευάσει μέσα μεταφοράς που ταξιδεύουν στη θάλασσα ξεκινάει από την αρχαιότητα, με τις πρώτες σχεδίες και τις ξύλινες βάρκες. Σταδιακά, η ναυπηγική εξελίχθηκε, φτάνοντας στα σύγχρονα πλοία και τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια. Το βασικό υλικό για την κατασκευή πλοίων, αρχικά, ήταν το ξύλο… Γνωστό για την αντοχή του και την ικανότητα του να απορροφά κραδασμούς ακόμα και όταν είναι βρεγμένο.
Στην αρχή, τα παράθυρα στα πλοία είχαν ορθογώνιο σχήμα, επιλογή που φαινόταν αυτονόητη. Ωστόσο, γρήγορα διαπιστώθηκε ότι οι γωνίες των παραθύρων συγκέντρωναν μεγάλη πίεση, προκαλώντας ρωγμές και κινδύνους για την ανθεκτικότητα του πλοίου. Αυτά τα ευρήματα οδήγησαν και εδώ στη χρήση στρογγυλών παραθύρων, που κατανέμουν ομοιόμορφα την πίεση, μειώνοντας την πιθανότητα φθοράς. Επιπλέον, τα στρογγυλά παράθυρα ήταν πιο εύκολα στην παραγωγή σε μεγάλη κλίμακα, καθιστώντας την προφανή επιλογή για τη ναυπηγική.
Η ίδια λογική εφαρμόστηκε και στα αεροσκάφη. Στις πρώτες τους κατασκευές, τα αεροπλάνα διέθεταν ορθογώνια παράθυρα, τα οποία όμως παρουσίαζαν τα ίδια προβλήματα με τα πλοία… Οι πιέσεις στα γωνιακά σημεία ήταν υπερβολικές, αυξάνοντας τον κίνδυνο ρωγμών. Σε αεροσκάφη, όμως, τέτοιες ρωγμές θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρές καταστροφές… Καθώς η διαφορά πίεσης μέσα και έξω από την καμπίνα θα μπορούσε να παραμείνει ακόμα και σε έκρηξη.
Στην περίπτωση των αεροσκαφών, τα παράθυρα απέκτησαν τελικά οβάλ σχήμα αντί για εντελώς στρογγυλό. Οι λόγοι ήταν κυρίως πρακτικοί και οικονομικοί. Τα ο παράθυρα λιγότερο υλικό και προσφέρουν μεγαλύτερη θέα για τους επιβάτες, ανεξαρτήτως ύψους, βελτιώνοντας τη δωρεάν εμπειρία.
Αυτή η εξέλιξη στα παράθυρα, από τη θάλασσα στον ουρανό… Αναδεικνύει τη σημασία του προσεκτικού σχεδιασμού στην ασφάλεια και την άνεση των μέσων μεταφοράς.
«Χείμαρος» η Μέρκελ: Έρχεται το τέλος της Ευρώπης; Οι μεγάλοι κίνδυνοι και η δραματική προειδοποίηση…
Η Ρωσία θέτει σε λειτουργία πυραύλους αέρος με πυρηνική κεφαλή και προκαλεί πανικό σε όλη…
Ποιό είναι το κόλπο για να κάνετε τα μαξιλάρια σας σαν καινούργια; Διώξτε λεκέδες και…
Χαφτάρ και Πούτιν τελειώνουν το Τουρκολιβυκό μνημόνιο και την κυβέρνηση του τουρκόφιλου Αμντούλ Χαμίντ Ντμπέιμπα...…
Ζώδια που πιάνουν οι κατάρες τους και επηρεάζουν το Σύμπαν... Η εξήγηση της Αστρολογίας πίσω…
Νέος σεισμός ταρακούνησε την Κρήτη Το βράδυ της Πέμπτης 22 Μαΐου 2025, μια νέα σεισμική…