Κανείς απ’ όσους παρευρέθηκαν την Παρασκευή 15 και το Σάββατο 16 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μέσα σε λίγα λεπτά πλήθος κόσμου θα αποχωρούσε… Γιατί οι «Σφήκες» του Αριστοφάνη σε ελεύθερη διασκευή της Λένας Κιτσοπούλου, απλά σόκαρε!
Άφωνο έμεινε μεγάλο μέρος του κοινού με τον τρόπο με τον οποίο επιχείρησε η Λένα Κιτσοπούλου να… Φέρει στα δικά της μέτρα και στη δική της καλλιτεχνική ματιά, την αρχαία κωμωδία «Σφήκες».
Οι επιλογές που έκανε η σκηνοθέτρια τόσο σε επίπεδο σκηνικών, όσο και σε επίπεδο γλώσσας δίχασαν τους θεατές.
Το… ξερό δελτίο Τύπου για την παράσταση
«Την Παρασκευή 14 και το Σάββατο 15 Ιουλίου παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου το έργο Σφήκες σε ελεύθερη διασκευή και σκηνοθεσία της Λένας Κιτσοπούλου, βασισμένη στο έργο του Αριστοφάνη». Με αυτό τον λακωνικό τρόπο… Το Εθνικό Θέατρο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, μάς πληροφορούν ότι έγινε η πρεμιέρα των «Σφηκών» και ακολουθεί περιοδεία.
Αυτό που παρέλειψαν βέβαια να πουν είναι ότι πολλοί έφυγαν από το θέατρο λίγο μετά την αρχή της παράστασης… Όταν ένιωσαν να σοκάρονται αλλά και να προσβάλλονται
Απάτη – φόλα – κοροϊδία, η παράσταση #Σφήκες της #Κιτσοπούλου. Καμιά σχέση με Αριστοφάνη και θέατρο γενικότερα. Καμία θέση σε Επίδαυρο. Οι ηθοποιοί εμφανώς επηρεασμένοι από το κοινό που αποχωρούσε κατά δεκάδες δεν πίστευαν αυτό που παρουσίαζαν. pic.twitter.com/dXpSa0lBb4
Χορηγούμενο— Eva Kalavri (@EvaKalavri) July 16, 2023
Η Λένα Κιτσοπούλου με την παράσταση αυτή είχε στόχο να στρέψει το βλέμμα στα σύγχρονα «κεντριά», στα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται στις τηλεοπτικές εκπομπές και στα σόσιαλ μίντια. Ήθελε με καυστικό χιούμορ και σκωπτική διάθεση να καυτηριάσει τα κακώς κείμενα της εποχής μας.
Γνωστή μου πήγε να δει #σφηκες στην Επίδαυρο και μου είπε:
Χορηγούμενο«Σε μισή ώρα άδειασε το θέατρο. Έφευγαν φωνάζοντας «ντροπή και αίσχος. Ο μόνος λόγος που δεν έφυγα στα πρώτα 30 λεπτά ήταν για να δω ποσό χειρότερο μπορεί να γίνει. Τελικά όσο πέρναγε η ώρα γινόταν ακόμη χειρότερο.»
— Πραιτωριανός (@Greek_praitor) July 16, 2023
Διάλεξε τους «Σφήκες» του Αριστοφάνη γιατί σε αυτό το έργο ο σπουδαίος συγγραφέας της αρχαιότητας ασχολείται με το Αθηναϊκό δικαστικό σύστημα, το οποίο είχε εκπέσει μετά από την θεσμοθέτηση ενός οβολού που κέρδιζε ως αποζημίωση όποιος δεχόταν να συμμετέχει ως δικαστής στα λαϊκά δικαστήρια. Έτσι οι γηραιότεροι πολίτες που προσέρχονταν καθημερινά σε αυτά, κατέληξαν «επαγγελματίες» μισθωτοί δικαστές, με αμφίβολη βέβαια δικαστική προσφορά.
Στους Σφήκες της Λένας Κιτσοπούλου όμως ουδόλως συμβαίνει κάτι αντίστοιχο. Αν σκεφτεί κανείς ότι η σκηνοθέτις απέρριψε εντελώς τον λόγο του συγγραφέα, έγραψε ένα δικό της κείμενο, στο όνομα της «προσαρμογής» στο σήμερα.
Κιτσοπούλου
Κιτς, όνομα και πράμα#Σφιγγες #Κιτσοπουλου #επιδαυρος— Carico (@carico1970) July 17, 2023
«Όποιος έχει αντίλογο ας έλθει κάτω να τον γαμήσ@….»
Η ψηλή μπασκέτα που είχε τοποθετηθεί στην ορχήστρα του αρχαίου θέατρου ως μέρος του σκηνικού της παράτασης με τις πλαστικές καρέκλες που βρίσκονταν κάτω από αυτήν, το ακραίο λεξιλόγιο, η ακατάσχετη χυδαιολογία και προσβολές, απλά έφερε ένα θλιβερό αποτέλεσμα που δημιούργησε αηδία στους θεατές.
Δεν θα πω τίποτε άλλο για την αηδία της #Κιτσοπούλου απλά θα ρωτήσω αν υπάρχει δικλείδα επιστροφής των κρατικών κονδυλίων που δαπανήθηκαν για την τραγική παράσταση από τους κρατικούς φορείς. Άλλο η στήριξη στην τέχνη κ άλλο η στήριξη στην καταστροφή της τέχνης. Λυπηρό απλά.
— Despoina Tripylioti (@Anselmus) July 17, 2023
Η Λένα Κιτσοπούλου, εκτός από τη σκηνοθεσία της παράστασης, κατείχε επίσης και η ίδια ρόλο σε αυτήν. Φορώντας ένα άσπρο φόρεμα απήγγειλε έναν παραλληρηματικό μονόλογο. «Μη ζητάτε ευθύνες από μένα, εγώ έχω ένα ισχυρό συμβόλαιο με το Εθνικό. Γι’ αυτό θα κάτσω εδώ. Δεν φεύγω, κι όποιος έχει αντίλογο ας έλθει κάτω να τον γαμήσ@….» Είπε μάλιστα μεταξύ άλλων σοκάροντας τους θεατές του Αρχαίου θεάτρου.
Και ήταν η ώρα όπου πολλοί αποχώρησαν…
Χορηγούμενο