Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί σχεδόν σε κάθε σούπερ μάρκετ που επισκέπτεστε, το τμήμα με τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά βρίσκεται τοποθετημένο στρατηγικά ακριβώς δίπλα στην είσοδο; Αυτή η διάταξη δεν είναι τυχαία. Όπως αναφέρει η NY Post, αποτελεί μέρος ενός εξαιρετικά εξελιγμένου υποσυνείδητου μάρκετινγκ, με βαθιά ριζωμένους ψυχολογικούς λόγους.
Ο βασικός λόγος για την τοποθέτηση των υγιεινών προϊόντων στην αρχή της διαδρομής είναι καθαρά ψυχολογικός. Η επιχειρηματική λογική λέει: μόλις ο καταναλωτής γεμίσει το καλάθι του με υγιεινά και «πράσινα» προϊόντα, νιώθει μια αίσθηση ηθικής αντιστάθμισης.
Αφού κάνει την «καλή» αγορά, ο πελάτης αισθάνεται λιγότερο ένοχος ώστε να προχωρήσει στους υπόλοιπους διαδρόμους και να αγοράσει τα πρόχειρα, επεξεργασμένα και συχνά πιο ανθυγιεινά τρόφιμα, όπως γλυκά, σνακ ή αναψυκτικά. Με αυτόν τον τρόπο, το σούπερ μάρκετ ενθαρρύνει τις αγορές παρόρμησης, αξιοποιώντας την αρχική σας δέσμευση στην υγιεινή διατροφή.
Η ίδια υποσυνείδητη τακτική εφαρμόζεται και στη διάταξη των προϊόντων πρώτης ανάγκης. Είδη όπως το γάλα, τα ζυμαρικά, τα αυγά και το ρύζι—τα οποία γνωρίζουν ότι ο πελάτης πρέπει να αγοράσει ούτως ή άλλως—τοποθετούνται συχνά στο πίσω μέρος του καταστήματος ή σε πιο δυσπρόσιτα σημεία.
Αναγκάζοντας τον πελάτη να διανύσει μεγάλη απόσταση, αυξάνουν εκθετικά την πιθανότητα τα μάτια του να «πιάσουν» άλλα δελεαστικά προϊόντα, τα οποία δεν είχε σκοπό να αγοράσει. Δεν είναι τυχαίο ότι οι άκρες των διαδρόμων είναι συνήθως γεμάτες με προϊόντα υψηλού περιθωρίου κέρδους, όπως ανθυγιεινά σνακ και γλυκίσματα.
Ίσως η πιο επιθετική υποσυνείδητη τακτική είναι η συχνή αλλαγή της διάταξης των προϊόντων. Όταν ένας πελάτης συνηθίζει στο layout του καταστήματος, μαθαίνει να κινείται με ακρίβεια και να βρίσκει κατ’ ευθείαν τα είδη που αναζητά, παρακάμπτοντας τους υπόλοιπους πειρασμούς.
Αλλάζοντας τακτικά τις θέσεις των προϊόντων, το σούπερ μάρκετ επιδιώκει να «χάσει» τον πελάτη στον λαβύρινθο των διαδρόμων. Αυτή η αναγκαστική «περιπλάνηση» αυξάνει ξανά την πιθανότητα να παρασυρθεί σε αχρείαστες αγορές… Και να γεμίσει το καλάθι του με περισσότερα προϊόντα απ’ όσα είχε αρχικά προγραμματίσει.
Πέρα από τη διάταξη των ραφιών, τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν την ατμόσφαιρα και τα οπτικά κόλπα για να μας κάνουν να ξοδέψουμε περισσότερα.
Ακολουθούν τρεις επιπλέον ψυχολογικές τακτικές που χρησιμοποιούνται ευρέως:
Αυτή είναι ίσως η πιο κλασική και αποτελεσματική τακτική. Ονομάζεται «Γοητευτική Τιμολόγηση» (Charm Pricing) και βασίζεται στην ιδέα ότι ο καταναλωτής αντιλαμβάνεται την τιμή με βάση το πρώτο ψηφίο που βλέπει.
Η μουσική υπόκρουση δεν είναι εκεί μόνο για να γεμίσει τη σιωπή. Επιλέγεται προσεκτικά για να επηρεάσει τον ρυθμό που κινούμαστε μέσα στο κατάστημα.
Η τοποθέτηση προϊόντων στα ράφια είναι μια επιστήμη από μόνη της… Με στόχο να εκμεταλλευτεί τον τρόπο που σαρώνουμε φυσικά τον χώρο.
Χαμός: Περιπολικό έξω από το Kontra για την Κωνσταντοπούλου μετά τις καταγγελίες και τις απειλές…
Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε στον Βόλο η τοποθέτηση ζωντανών πόνυ σε χριστουγεννιάτικες φάτνες. Η Φιλοζωική Ομάδα…
Η γνωστή ηθοποιός Ναταλία Δραγούμη μίλησε ανοιχτά για τη χυδαία παρενόχληση που δέχεται στα Social…
Η «Μαριονέτα του Σατανά», Σίνθια Μινγκ, καταδικάστηκε σε 50 χρόνια κάθειρξη για τη βάναυση δολοφονία…
Η προσπάθεια για μείωση του σωματικού βάρους συχνά επικεντρώνεται αποκλειστικά στη μείωση της τροφής. Ωστόσο,…
Μια ανατροπή της τελευταίας στιγμής στο εορταστικό ωράριο φέρνει η απόφαση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών…